Βασικά σημεία από την σημερινή συνέντευξης τύπου Γ. Πάλλη και της Νομαρχιακής Επιτροπής του κόμματος

Στήριξη των νησιωτικών επιχειρήσεων και χτύπημα στην ανεργία υπόσχεται ο ΣΥΡΙΖΑ

04/01/2017 - 21:48

Τον απολογισμό του 2016 καθώς επίσης και τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει ο ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου για το 2017, παρουσίασαν σήμερα, ο βουλευτής του κόμματος Γ. Πάλλης, η συντονίστρια της Ν.Ε. Εριφύλη Χιωτελλη και τα στελέχη του κόμματος Στρατής Νικολάου και Παναγιώτης Λαμπρόπουλος.

Τον απολογισμό του 2016 καθώς επίσης και τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει ο ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου για το 2017, παρουσίασαν σήμερα, ο βουλευτής του κόμματος Γ. Πάλλης, η συντονίστρια της Ν.Ε. Εριφύλη Χιωτελλη και τα στελέχη του κόμματος Στρατής Νικολάου και Παναγιώτης Λαμπρόπουλος.

Τα βασικά σημεία από την τοποθέτηση του Γ. Πάλλη, είναι τα παρακάτω:

Το βεβαρυμένο πολιτικό παρελθόν της χώρας, η αποπροσανατολισμένη Ευρώπη, οι παγκόσμιες ανακατατάξεις δομούν ένα εκρηκτικό περιβάλλον.

Ζούμε στο πλαίσιο μιας αδιέξοδης ευρωπαϊκής πολιτικής που ορθώνει τοίχους αντί να λύνει προβλήματα, που οδηγεί στην αύξηση των ανισοτήτων αντί να επιδιώκει την υπεράσπιση των αδύνατων κοινωνικά και οικονομικά ομάδων, που επιλέγει την προστασία των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων αντί της προστασίας του βιοτικού επιπέδου των ευρωπαίων πολιτών, που στοχεύει στην ανταγωνιστικότητα μέσα από τον περιορισμό του κόστους της εργασίας αντί της επένδυσης στην έρευνα, στην καινοτομία, στην υψηλή προστιθέμενη αξία.

Ζούμε σε μια εποχή παγκόσμιων προκλήσεων και τεκτονικών γεωπολιτικών αλλαγών, με την Ελλάδα επιβαρυμένη με το χρέος υποδοχής και φιλοξενίας του μεγαλύτερου ποσοστού των προσφύγων και μεταναστών που προσβλέπουν στο «ευρωπαϊκό καταφύγιο». 

Εντός του συγκεκριμένου μάλλον εχθρικού και δυσοίωνου πλαισίου, τα περιθώρια είναι περιορισμένα αλλά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων. Αναγνώρισε γρήγορα ότι οφείλει να βρει και να καταπολεμήσει τη ρίζα, την αιτία κάθε προβλήματος με διαρθρωτικές αλλαγές, όπως:

  • η φορολογική και ασφαλιστική μεταρρύθμιση (Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης) προς μια πιο προοδευτική και δίκαιη κατανομή των φόρων και ο μηχανισμός διασταύρωσης φορολογικών δηλώσεων και κινήσεων λογαριασμών για την πάταξη της φοροδιαφυγής,
  • η αναστολή αύξησης του ΦΠΑ για τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου που έχουν χτυπηθεί από την προσφυγική κρίση,
  • η κατοχύρωση ατομικού αφορολόγητου και η εθνική σύνταξη 384 ευρώ για τους αγρότες,
  • η ίδρυση του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Τεχνολογίας και
  • η θεσμοθέτηση Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, με στόχο τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης μέσα από δομές όπως οι υπηρεσίες ασύλου, τα κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης, τα κέντρα φιλοξενίας, και πολιτικές ένταξης ή μετεγκατάστασης.

Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση απέδειξε ότι εργάζεται προς την κατεύθυνση της χρηστής διοίκησης και της βελτίωσης της καθημερινότητας και της ανακούφισης των πολιτών, με:

  • το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, ένα τριπλό υπόδειγμα οικονομικής ενίσχυσης, παροχής υπηρεσιών και προγραμμάτων απασχόλησης, το οποίο εφαρμόστηκε πιλοτικά το 2016 και στη Λέσβο και αφορά πλέον σε τουλάχιστον 700.000 συμπολίτες μας, σε όλη τη χώρα. το έκτακτο επίδομα στο 60% των συνταξιούχων, με σύνταξη κάτω από 850 ευρώ, λόγω πλεονάσματος στα έσοδα,
  • την επερχόμενη συνεισφορά του Ελληνικού Δημοσίου σε οφειλές υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων που προκύπτουν από στεγαστικό δάνειο πρώτης κατοικίας, μέχρι και 100 εκατομμύρια ευρώ,
  • τη στελέχωση και του τοπικού συστήματος υγείας με νέο προσωπικό και την πρόσβαση στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη 2,5 εκατομμυρίων ανασφάλιστων. Για το 2017 δεσμευόμαστε να εντείνουμε τις προσπάθειες έτσι ώστε το τοπικό σύστημα υγείας να σταθεροποιηθεί και να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο σε ανθρώπινο δυναμικό και μέσα. Αυτά σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των εργασιών στο Βοστάνειο θα έχουν σαν αποτέλεσμα την ύπαρξη ενός σύγχρονου και πλήρως εξοπλισμένου νοσοκομείου στο νησί μας
  • τον έγκαιρο εξοπλισμό των σχολείων και τη στελέχωση των πανεπιστημίων, την ενίσχυση της έρευνας και την παροχή υποτροφιών. Ειδικότερα για την Λέσβο, η δέσμευσή μας για το 2017 έχει δύο άξονες: Ο πρώτος είναι να στηρίξουμε το δήμο Λέσβο να εκπονήσει και να υλοποιήσει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα για την συντήρηση και εκσυγχρονισμό των σχολικών μονάδων. Ο δεύτερος άξονας είναι ένα πρόγραμμα ανέγερσης νέων σχολικών μονάδων, έχοντας σε πρώτη προτεραιότητα το Μουσικό σχολείο της Λέσβου
  • Τον εκσυγχρονισμό των αθλητικών εγκαταστάσεων του νησιού μας, μέσα από ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα του Δήμου, σε συνεργασία με την ΓΓ Αθλητισμού. Για το 2017 στόχος μας είναι η έναρξη της κατασκευής του κολυμβητηρίου καθώς επίσης και η έναρξη των διαδικασιών για το κλειστό γυμναστήριο, μαζί με την υλοποίηση των δεσμεύσεων της ΓΓΑ για τον εκσυγχρονισμό των γηπέδων του νησιού.

Οι προτεραιότητες της κυβέρνησης αποτυπώνονται ξεκάθαρα στην κατανομή του δημόσιου χρήματος. Οι δαπάνες για την κοινωνική προστασία, από 820 εκατομμύρια ευρώ το 2015 (Ν.Δ.), αυξήθηκαν σε 990 εκατομμύρια ευρώ το 2016 ενώ το 2017 προϋπολογίστηκαν σε ένα 1,5 δις ευρώ. Οι δαπάνες για την Παιδεία αυξάνονται σταθερά. Περισσότερα από 6 δις ευρώ προβλέφθηκαν για το 2017, 5,3% περισσότερα από το 2016 και 15,6% σε σχέση με το μεσοπρόθεσμο του 2015-18 που είχε ψηφιστεί επί κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ.

Η προσπάθεια της κυβέρνησης, για την δημιουργία ενός αναπτυξιακού περιβάλλοντος, την εξοικονόμηση και αξιοποίηση πόρων και τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας και των νησιών μας αποδεικνύεται από:

  • το πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2007-2013 που ολοκληρώθηκε με πλήρη σχεδόν απορροφητικότητα, και πρωτιά μεταξύ των λοιπών μελών της Ε.Ε.,
  • την απορρόφηση 7% την πρώτη χρονιά εφαρμογής του ΕΣΠΑ 2014-2020, συγκριτικά με προηγούμενα (προ κρίσης) ποσοστά απορρόφησης 1,5%-2%,
  • Το ειδικό αναπτυξιακό πρόγραμμα για το Β. Αιγαίου, που θα χρηματοδοτείται εξ’ ολοκλήρου από πόρους του ΠΔΕ.
  • Τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού από την Νίσυρο, όπου για πρώτη φορά τίθενται οι βάσεις για την ύπαρξη νησιωτικής πολιτικής στην πατρίδα μας.

Τα βασικά σημεία της παρέμβασης του Στρατή Νικολάου

Ως αγροτικό τμήμα της Ν.Ε. Σύριζα Λέσβου ξέραμε ότι στις σημερινές συνθήκες όποιο σχέδιο θέλαμε να υλοποιήσουμε χρειαζόμαστε εργαλεία και πόρους.

Έτσι το πρώτο πράγμα που προσπαθήσαμε  να κάνουμε ήταν να εξασφαλίσουμε για τον αγροτικό τομέα του νησιού μας όσους περισσότερους πόρους μπορούσαμε με όσο το δυνατόν κατάλληλα εργαλεία. Οι πόροι εξασφαλίζονται από τις ενισχύσεις και τα άμεσα εργαλεία που έχουμε αυτή την στιγμή είναι τα διάφορα κοινοτικά προγράμματα.

Έτσι αυτό που επιδιώξαμε από την αρχή ήταν να συνδέσουμε ακόμα πιο εμφατικά την ΚΑΠ με την νησιωτικότητα και να δούμε πως θα φτιάξει ο ΟΠΕΚΕΠΕ  ένα πιο αποτελεσματικό ΟΣΔΕ για να μοιράζει γρήγορα δίκαια και σωστά ταις ενισχύσεις. Παράλληλα υποστηρίξαμε όλα τα δίκαια αιτήματα των αγροτών μας και βοηθήσαμε να λυθούν σημαντικά ζητήματα που παρέμειναν για χρόνια άλυτα όπως η διαχείριση αποβλήτων ελαιοτριβείων,  ο κτηνίατρος εκτροφής, ενώ έχουμε δρομολογήσει θέματα που έχουν να κάνουν με την  λειτουργία της κτηνιατρικής υπηρεσίας και την άρση της καραντίνας, αλλά και την αξιοκρατία και την διαφάνεια στην εφαρμογή των προγραμμάτων για να πιάνουν τόπο και τα χρήματα που επενδύονται στον αγροτικό μας τομέα.

 Δυο χρόνια Μετά

  • Στη νέα ΚΑΠ με οριζόντια μείωση των ενισχύσεων κατά 15% στο νησί μας κατορθώσαμε όχι μόνο να μην έχουμε απώλειες αλλά και να αυξήσουμε το συνολικό ποσό των ενισχύσεων κατά 20% περίπου. Αυτό έγινε κυρίως γιατί λύθηκε το πρόβλημα της επιλεξιμότητας των βοσκοτόπων δίνοντας 35% επιλεξιμότητα από τις περιοχές της υπόλοιπης χώρας (ΚΥΑ  873/55993-26-5-15)και εξασφαλίζοντας όλες τις ενισχύσεις που είχαν χαθεί γι αυτό το λόγο μέχρι τότε. 
  • Ψηφίστηκε ο νόμος για τη διαχείριση των βοσκοτόπων και ήδη εξετάζεται από την ευρωπαϊκή επιτροπή, τεκμηριωμένη Ελληνική πρόταση που θα οδηγήσει σε αύξηση των επιλέξιμων εκτάσεων έως και 80%. Σημειωτέον ότι με την ισχύουσα κατανομής βοσκοτόπων δόθηκε επιλεξημότητα 20 % περισσότερη από την Κρήτη και 35% περισσότερη από την υπόλοιπη χώρα και εξασφαλίσαμε τις άμεσες ενισχύσεις και  κυρίως την εξισωτική.
  • Όπως σας είπα ήδη οι πληρωμές του ΟΣΔΕ έγιναν καλύτερα από κάθε άλλη φορά.  Την προηγούμενη χρονιά είχαμε πάνω από 7.500 επικαλύψεις και διοικητικές πράξεις στον ΟΠΕΚΕΠΕ και εφέτος μόνο 450.
  • Παράλληλα
  • Εξοφλήθηκαν και εξοφλούνται οι επιδοτήσεις/οφειλές παλαιότερων ετών, αφού διορθώθηκαν λάθη (τηλεπισκόπηση, επικαλύψεις, έλλειψη βοσκοτόπων).
  • Γίνονται  οι πληρωμές στα προγράμματα του προηγούμενου ΠΑΑ (2007-2013), αφού διορθώθηκαν τα λάθη της προηγούμενης κυβέρνησης που αφορούσαν σε βιολογικά, νιτρορύπανση, αυτόχθονες φυλές κλπ. 1,5 δις από το νέο πρόγραμμα θα πάνε εκεί.
  • Ασφαλιστικό – φορολογικό θεσπίστηκε με τρόπο που δεν επιβαρύνει τους μικρομεσαίους αγρότες στο 90% . 
  • Σύμφωνα με τα δικά μας τα στοιχεί ο συνδυασμός φορολογικού και ασφαλιστικού μαζί επιβαρύνει αναλογικά όσους  δηλώνουν καθαρό εισόδημα πάνω από 12.000 ευρώ τουλάχιστον.  Σ αυτό το εισόδημα που είναι το καθαρό πρέπει να προσθέσουμε και τις ενισχύσεις που δεν φορολογούνται. Την εξισωτική, την στρεμματική, τις επιδοτήσεις του Β. πυλώνα (βιολογικά)  καθώς και το πρασίνισμα αλλά και τις συνδεδεμένες που φορολογούνται από 12.000 ευρώ και πάνω ενώ με το ν. 4172/13 της Ν.Δ. οι επιδοτήσεις θα φορολογούνταν από το πρώτο ευρώ. 
  • Καθιερώθηκε η εθνική σύνταξη για όλους, και τους αγρότες, όπου σε συνδυασμό με την αναλογική, τελικά θα έχουμε υψηλότερες αγροτικές συντάξεις. Γιατί ο ΟΓΑ το 2026 θα έπαυε να δίνει συντάξεις.   
  • Θεσπίστηκε νέος νόμος για τους συνεταιρισμούς πους βάζει σε παραγωγική τροχιά, εξασφαλίζει την διαφάνεια τον έλεγχο και την δημοκρατική λειτουργία τους.
  • Θεσπίστηκε νέος νόμος  για τους συνεταιρισμούς κοινωνικής οικονομίας με ιδιαίτερα πλεονεκτήματα χρηματοδότησης, λειτουργίας και προνομιακής αντιμετώπισης από το δημόσιο οι οποίοι μπορούν να λειτουργήσουν και στον αγροτικό χώρο στα πλαίσια της αγροτικής οικοτεχνίας και της απ ευθείας ανάθεσης του εφοδιασμού με αγροτικά προϊόντα οργανισμούς του δημοσίου.
  • Σε λίγες μέρες θα ανακοινωθούν οι όροι και οι προϋποθέσεις για την σύσταση των ομάδων παραγωγών που κι εκεί θα υπάρχει ιδιαίτερη πρόβλεψη για την νησιωτικότητα.
  • Θεσπίστηκε ΚΥΑ βάση της οποίας κάλυψε το δημόσιο τα έξοδα εμβολιασμού της βρουκέλωσης από τους κτηνιάτρους εκτροφής και που δυστυχώς δεν το εκμεταλλεύτηκαν αυτό οι κτηνοτρόφοι μας γιατί δεν ενημερώθηκαν σωστά ούτε από την Περιφέρεια ούτε από τους φορείς που τους εκπροσωπούν.
  • Αναδείξαμε τα προβλήματα που υπάρχουν στο κτηνιατρείο της Περιφέρειας κυρίως με την καραντίνα του καταρροϊκού πυρετού και βέβαια θα συνεχίσουμε και τη νέα χρονιά ώστε να δοθεί λύση και σ αυτό ζήτημα.
  • Από τις 25 δεσμεύσεις που υποσχέθηκε η κυβέρνηση πέρυσι στους αγρότες οι περισσότερες έχουν υλοποιηθεί και τρεις ή τέσσερις βρίσκονται στο στάδιο της υλοποίησης.
    • Για πρώτη φορά συνδέεται τόσο πολύ, με τόσο μεγάλη έμφαση  η ΚΑΠ με την νησιωτικότητα.  Είναι μια κατάκτηση που στο μέλλον πρέπει να διευρυνθεί ακόμα  περισσότερο. Συγκεκριμμένα:
    • αναλογική μεταφορά του 2% των πόρων του ΠΑΑ από τις υπόλοιπες Περιφέρειες, στις Περιφέρειες Βορείου και Νοτίου Αιγαίου
    • Μέτρα/κίνητρα για νέους αγρότες των μικρών νησιωτικών περιοχών (υπομέτρο 6.1).

ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ

Σε σχέση με τη νησιωτικότητα: 

Α) Το  ποσό ενίσχυσης κυμαίνεται από 17.000 € έως και 22.000 € ανά δικαιούχο.

το βασικό ποσό ενίσχυσης είναι 17.000 Το ποσό αυτό αυξάνεται αναλογικά και διαμορφώνεται έως και 22.000 € με βάση τα εξής:

α) κατά 2.500 € εφόσον η περιοχή μόνιμης κατοικίας των αρχηγών των εκμεταλλεύσεων βρίσκεται σε περιοχές ορεινές ή μειονεκτικές ή σε μικρά νησιά (νησιά μέχρι και 3.000 κατοίκους πληθυσμό) ή συνδυασμός αυτών των κατηγοριών περιοχών,

β) κατά 2.500 € για ζωική παραγωγική κατεύθυνση (στη μελλοντική κατάσταση) της εκμετάλλευσης

Β) Στα κριτήρια βαθμολογίας υπάρχει κριτήριο επιλογής που πριμοδοτεί επιπλέον τα χαρακτηριστικά του τόπου μόνιμης κατοικίας των αρχηγών εκμεταλλεύσεων (ορεινότητα και νησιωτικότητα)  και συγκεκριμένα: νησιά με πληθυσμό έως και 3.000 κάτοικοι ή Νησιά που ανήκουν σε μη νησιωτικές περιφέρειες ή Περιοχές που χαρακτηρίζονται ως Ορεινές σύμφωνα με την Οδηγία 75/268/ΕΟΚ ή συνδυασμός αυτών. 

Μέτρα/κίνητρα για μικρές γεωργικές εκμεταλλεύσεις των μικρών νησιωτικών περιοχών (υπομέτρο 6.3).

Σε σχέση με τη νησιωτικότητα, στα κριτήρια βαθμολογίας υπάρχει κριτήριο επιλογής που πριμοδοτεί επιπλέον τα χαρακτηριστικά του τόπου μόνιμης κατοικίας των αρχηγών εκμεταλλεύσεων (ορεινότητα και νησιωτικότητα)  και συγκεκριμένα: νησιά με πληθυσμό έως και 3.000 κάτοικοι ή Νησιά που ανήκουν σε μη νησιωτικές περιφέρειες ή Περιοχές που χαρακτηρίζονται ως Ορεινές σύμφωνα με την Οδηγία 75/268/ΕΟΚ ή συνδυασμός αυτών. 

Μέτρα/κίνητρα για ενίσχυσης του εκσυγχρονισμού των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων (Σχέδια Βελτίωσης - υπομέτρο 4.1.1).

Ως προς τη νησιωτικότητα ισχύουν τα εξής: 

Α) Για τον ορισμό κριτηρίων επιλογής λαμβάνονται υπόψη οι τοπικές συνθήκες και ως αρχή τίθεται η εξής: συμμετοχή σε κλάδους που αναδεικνύονται στο πλαίσιο των ιδιαιτεροτήτων και αναγκών της κάθε Περιφέρειας λαμβάνοντας υπόψη τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα αλλά και τις RIS3, συμπεριλαμβάνοντας ιδιαιτερότητες των Νησιωτικών Περιοχών.

RIS3 = Στρατηγική έρευνας και τεχνολογίας για την έξυπνη εξειδίκευση. Με βάση αυτό θα πρέπει οι Περιφέρειας να έχουν κάνει ένα στρατηγικό σχέδιο όπου μέσα από την έρευνα και την τεχνολογία να αναπτύξουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τομέα της κατά κλάδο ή προϊόν με στόχο την ανταγωνιστικότητα. Αυτές οι δράσεις της νησιωτικής μας περιφέρειας θα πριμοδοτούνται κατά προτεραιότητα.

Β) Σχετικά με τα ποσά ενίσχυσης: Το συνολικό κόστος των επενδυτικών σχεδίων ανέρχεται έως 500.000 €, με ένταση ενίσχυσης στο ανώτατο επιλέξιμο όριο για τα μικρά νησιά Αιγαίου, όπως παρουσιάζεται παρακάτω:

Τα ανωτέρω ποσοστά προσαυξάνονται κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες, υπό τον όρο ότι η ανώτατη συνδυασμένη στήριξη δεν υπερβαίνει το 90% (ποσοστό του οποίου μπορούν να επωφεληθούν μόνο οι νησιωτικές περιοχές καθώς η βασική ενίσχυση σε αυτές ανέρχεται σε 75%) στις παρακάτω περιπτώσεις: 

- σε νέους γεωργούς ως ορίζονται στον Κανονισμό (αρθ. 2, παρ. ιδ) ή οι οποίοι έχουν ήδη εγκατασταθεί κατά τη διάρκεια των 5 ετών που προηγούνται της αίτησης στήριξης

-σε συλλογικές επενδύσεις και ολοκληρωμένα επενδυτικά σχέδια. Για συλλογικές επενδύσεις το συνολικό κόστος των επενδυτικών σχεδίων ανέρχεται έως 2.000.000 €.

-σε περιοχές που αντιμετωπίζουν φυσικά και άλλα ειδικά μειονεκτήματα.

-σε επενδύσεις που συνδέονται με τις ενισχύσεις για τη γεωργία, το περιβάλλον και το κλίμα και τη βιολογική γεωργία των άρθρων 28 και 29 του Καν. 1305/2013.

 Δράσεις πιστοποίησης αγροτικών προϊόντων και υιοθέτησης συστημάτων ποιότητας (μέτρο 3)

Κατά προτεραιότητα συμμετοχή (μέσω των σχετικών κριτηρίων βαθμολόγησης) των κατοίκων νησιωτικών περιοχών στο συγκεκριμένο μέτρο με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των παραγόμενων τοπικών προϊόντων.

 Μεταποίηση και Εμπορία Γεωργικών Προϊόντων (υπομέτρο 4.2)

Α) Στα κριτήρια επιλογής ενσωματώνεται η διάσταση της νησιωτικότητας όπως και της μεταποίησης τοπικών προϊόντων.

Β) Επίσης η ένταση ενίσχυσης ορίζεται στο ανώτατο επιλέξιμο όριο σε σχέση με λοιπές περιοχές, ως εξής:

- Για την περίπτωση που το τελικό προϊόν είναι Γεωργικό  στο 75 % για τα Μικρά Νησιά του Αιγαίου.  Το ποσό  προσαυξάνονται  κατά 20 % στην περιπτώσεις δικαιούχων που συνδέονται με συγχωνεύσεις οργανώσεων παραγωγών (χωρίς η στήριξη να υπερβαίνει το 90%).

-Για την περίπτωση που το τελικό προϊόν δεν είναι Γεωργικό (κατά τα οριζόμενα στο Παράρτημα Ι  της ΣΛΕΕ) στο 45 % για τα Μικρά Νησιά του Αιγαίου.

LEADER – Στρατηγικές Τοπικής Ανάπτυξης

Εγκρίθηκαν όλα τα τοπικά προγράμματα για τις νησιωτικές περιοχές που πληρούσαν τα κριτήρια της σχετικής προκήρυξης.

Πρόκειται για Τοπικά Προγράμματα σε συγκεκριμένες περιοχές εφαρμογής, οι οποίες καθορίζονται μέσω bottom up διαδικασίας (με διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες) και υλοποιούνται από τις  Ομάδες Τοπικής Δράσης  (ΟΤΔ).  Η κάθε ΟΤΔ μπορεί να εντάξει δράσεις στο Τοπικό της Πρόγραμμα κοινωνικής ή αναπτυξιακής διάστασης (π.χ. αγροτουρισμός, βιοτεχνία, οικοτεχνία και διασύνδεση παραγωγικών τομέων, μεταποίηση, δημόσιες υποδομές, κλπ.), με βάση τις τοπικές συνθήκες και ανάγκες, συμπεριλαμβανομένων των ιδιαιτεροτήτων των νησιωτικών περιοχών.  Τα συγκεκριμένα τοπικά προγράμματα των νησιωτικών περιοχών έχουν και πολυταμειακή προσέγγιση με πόρους από ΕΓΤΑΑ και ΕΤΘΑ.

Αυξημένα ποσά ενισχύσεων για την εκκίνηση μη γεωργικής επιχειρηματικής δραστηριότητας (start up) σε νησιωτικές περιοχές (υπομέτρο 6.2)

Σε σχέση με τη νησιωτικότητα: 

Α) Το ποσό ενίσχυσης κυμαίνεται από 11.000 € έως και 24.000 € ανά δικαιούχο (φυσικό πρόσωπο).

Ειδικότερα το βασικό ποσό ενίσχυσης θα είναι:

α) 11.000 € για έναρξη γραφείου παροχής υπηρεσιών (π.χ. αρχιτεκτονικό γραφείο),

β) 16.000 € για έναρξη επιχείρησης διαφορετική από την περίπτωση (α) (π.χ. παντοπωλείο).

Τα παραπάνω ποσά θα αυξάνονται αναλογικά κατά: α) 4.000 € εφόσον η περιοχή μόνιμης κατοικίας / έδρα των δικαιούχων βρίσκεται σε περιοχές ορεινές ή σε μικρά νησιά (νησιά μέχρι και 3.000 κατοίκους πληθυσμό) ή συνδυασμός αυτών των κατηγοριών περιοχών

και β) επιπλέον 4.000 € εφόσον η περιοχή μόνιμης κατοικίας / έδρα των δικαιούχων βρίσκεται σε νησιά που έχουν πληγεί ιδιαιτέρως από τη προσφυγική – μεταναστευτική κρίση.

Β) Στα κριτήρια βαθμολογίας υπάρχει κριτήριο επιλογής σχετικά με τα χαρακτηριστικά του τόπου μόνιμης κατοικίας των αρχηγών εκμεταλλεύσεων (ορεινότητα και νησιωτικότητα)  όπου πριμοδοτούνται επιπλέον : νησιά με πληθυσμό έως και 3.000 κάτοικοι ή Νησιά που ανήκουν σε μη νησιωτικές περιφέρειες ή Περιοχές που χαρακτηρίζονται ως Ορεινές σύμφωνα με την Οδηγία 75/268/ΕΟΚ ή συνδυασμός αυτών. 

 ΣΤΗΡΙΞΗ ΝΗΣΙΩΝ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΝ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΕΣ ΡΟΕΣ

  Στους κτηνοτρόφους των νησιών του Αιγαίου που αντιμετωπίζουν κατά κύριο λόγο προβλήματα εξαιτίας των αθρόων προσφυγικών ροών, θα αποδοθεί το σύνολο της έκτακτης στήριξης, συνολικού ύψους 1,68 εκ. €, που αναλογεί στη χώρα μας με βάση τον Κανονισμό 2016/1613 της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η σχετική κοινοποίηση των κριτηρίων κατανομής εστάλη τέλη Νοεμβρίου στις αρμόδιες αρχές της Ε.Ε..

 

 

ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ

Στο πλαίσιο της ενδιάμεσης αναθεώρησης της ΚΑΠ θα γίνουν από το 2017 οι εξής αλλαγές: Η ενίσχυση στο ζωικό κεφάλαιο, στα μεν αιγοπρόβατα από 5 και 7 ευρώ ανέβηκε στα 11 ευρώ /ζώο, δηλαδή διπλασιάστηκε η ενίσχυση, στα δε βοοειδή ανέβηκε στα 149 ευρώ /ζώο, δηλαδή αυξήθηκε η ενίσχυση κατά 50%.

 

ΕΠΙΛΕΞΗΜΕΣ ΕΚΤΑΣΕΙΣ

Ανοίγει ο δρόμος για περισσότερες επιλέξιμες εκτάσεις βοσκότοπων σε οκτώ νομούς της χώρας, καθώς το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, στα πλαίσια του Μέτρου 20 του προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (2014-2020), προέβη στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ανάθεση οκτώ μελετών, που αφορούν τις πρακτικές και τα συστήματα βόσκησης, καθώς και τις ιδιαιτερότητες των βοσκήσιμων γαιών.

Οι μελέτες θα αφορούν τους νομούς Λέσβου, Θεσσαλονίκης, Θεσπρωτίας, Ροδόπης, Αιτωλοακαρνανίας, Σερρών, Χαλκιδικής και Ηρακλείου, όπου εντοπίζονται σοβαρά θέματα επιλεξιμότητας.

Πρόκειται για τους νομούς Λέσβου, Θεσσαλονίκης, Θεσπρωτίας, Ροδόπης, Αιτωλοακαρνανίας, Σερρών, Χαλκιδικής και Ηρακλείου, περιοχές, όπου κατά κύριο λόγο εντοπίζονται μεγάλα προβλήματα επιλεξιμότητας βοσκότοπων, λόγω ειδικών συνθηκών.

Τα αποτελέσματα των μελετών αυτών, μαζί με εκείνες που εκπόνησε ο ΕΛΓΟ, εκτιμάται πως θα συμβάλλουν στην διαμόρφωση της νέας βάσης δεδομένων επιλέξιμων εκτάσεων, ώστε έως τον Ιανουάριο του 2019, να οριστικοποιηθούν τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης, όπως άλλωστε προβλέπει ο νόμος 4351/2015 για τις Βοσκήσιμες γαίες.
ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΣΤΑΒΛΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ

Στον Ν. 4351/2015 για τις Βοσκήσιμες Γαίες περιλαμβάνεται Άρθρο 12 που απλοποιεί την διαδικασία αδειοδότησης. Επιπλέον, δρομολογείται ρύθμιση για την “Κτηνοτροφία και τις Κτηνοτροφικές Εγκαταστάσεις” και προώθηση σχεδίου νόμου για τη μείωση των διοικητικών και οικονομικών επιβαρύνσεων για τον κτηνοτρόφο, με τελικό στόχο την προστασία του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας, καθώς και όλων των αναγκαίων μέτρων που πρέπει να εφαρμόζονται κατά την κατασκευή και λειτουργία των έργων που αφορούν την κτηνοτροφική δραστηριότητα.

Η πρόταση μας για την παραγωγική ανασυγκρότηση του πρωτογενή τομέα απευθύνεται αλλά και προϋποθέτει την ενεργή συμμετοχή όλης της κοινωνίας της υπαίθρου.

 

Πρώτα και κύρια την ενεργό συμμετοχή των αγροτών, τόσο στη διαμόρφωση των πολιτικών όσο και στην υλοποίηση τους. Απέναντι στο κυρίαρχο πρότυπο του ατομισμού και του κατακερματισμού του κοινωνικού ιστού, αντιτάσσουμε τη συλλογικότητα και την αναγέννηση του συνεργατισμού και των τοπικών κοινοτήτων. Η οργάνωση των αγροτών (γεωργών, κτηνοτρόφων και αλιέων)  σε δημοκρατικά, συμμετοχικά συνεταιριστικά και ευρύτερα συνεργατικά σχήματα είναι θεμελιώδης προϋπόθεση για την επιτυχία του σχεδίου μας.

Η κυβέρνηση προσπαθεί μέσα στις σημερινές συνθήκες της οικονομικής κρίσης και του δημοσιονομικού πλαισίου που επιβάλουν οι δανειστές να δημιουργήσει τους όρους και τις προϋποθέσεις ανάπτυξης. Φτιάχνει τα  εργαλεία, εξασφαλίζει τους  πόρους, δημιουργεί το θεσμικό πλαίσιο.

Από εκεί και πέρα πρέπει τα συλλογικά και ατομικά υποκείμενα να αποφασίσουν τι θέλουν. Κι αυτό έχει να κάνει με τις  γνώσεις  τις δεξιότητες, τις φιλοδοξίες που έχουν.

 Έχει να κάνει με το αν οι Φορείς Περιφέρεια, Δήμος, αγρότες Συνεταιρισμοί, ελαιοτριβείς, Ομάδες Παραγωγών, τυποποιητές, μελετητές, έμποροι,  μπορούν να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν ένα κοινό όραμα και να υλοποιηθεί σε βαθμό που αναλογεί στον καθένα. Σ αυτό θέλει πολύ δουλειά ακόμα. Ο σύριζα δεν έχει σκοπό να κάνει φαραωνικά έργα και να δώσει τους κοινοτικούς πόρους σε εθνικούς εργολάβους. Δεν θέλουμε έργα εντάσεως κεφαλαίου αλλά εντάσεως εργασίας ώστε να βρουν δουλειά οι άνεργοι. Μικρά έργα που θα διαχυθούν στην επικράτεια της χώρας και θα ανακουφήσουν τις τοπικές κοινωνίες προσφέροντας δουλειές και ανάπτυξη. Γι αυτό χρειαζόμαστε πολλά υποκείμενα για να τρέξουν αυτά τα προγράμματα και πολύ δουλειά από την Περιφέρεια, τους φορείς και τους αγρότες.

Θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε και να διευρύνουμε τις κατακτήσεις του αγροτικού κινήματος σε μια αριστερή ριζοσπαστική κατεύθυνση. 

Τα βασικά σημεία από την τοποθέτηση του Παναγιώτη Λαμπρόπουλου, είναι τα παρακάτω:

Η κρίση, τα μνημόνια και οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν, εκφράστηκαν και στη Λέσβο ως «κρίση ανεργίας», που όμως αποκτά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, εξ΄ αιτίας της «νησιωτικότητας»

Ποια είναι αυτά τα χαρακτηριστικά;

u  Πληθυσμιακή γήρανση.

u  Χαμηλό ποσοστό «οικονομικά ενεργού πληθυσμού»

u  Μικρό μέγεθος επιχειρήσεων κυρίως οικογενειακού χαρακτήρα

u  Μικρός βαθμός τοπικής προστιθέμενης αξίας

u  Μικρός βαθμός διασύνδεσης των τοπικών κλάδων

u  Που οδηγεί ή έχει τα αιτία της στην…Ηγεμονία των «μικρομεσαίων» στο τοπικό σύστημα εξουσίας που όμως σήμερα είναι στα πρόθυρα της κατάρρευσης

Αυτά τα χαρακτηριστικά σε συνδυασμό με την κρίση θέτουν ουσιαστικά υπό αμφισβήτηση την βιωσιμότητα του νησιού και τα τελευταία στοιχεία για την συνεχιζόμενη μείωση του πληθυσμού επιβεβαιώνουν αυτόν τον κίνδυνο.

Το ζητούμενο είναι η διαμόρφωση εκείνου του περιβάλλοντος που θα συμβάλλει στην αναστροφή της υφιστάμενης κατάστασης μέσω της κινητοποίησης των παραγωγικών δυνάμεις του τόπου και ειδικότερα όλον εκείνο τον κόσμο που σήμερα είναι «εκτός» ή στα «όρια»

  • Δηλαδή τους ανέργους και τους νέους που μεταναστεύουν μαζικά, αλλά και τους μικρούς επιχειρηματίες του νησιού

…. στην κατεύθυνση του να είναι αυτοί που θα πάρουν πάνω τους την υπόθεση της παραγωγικής ανασυγκρότησης ΚΑΙ του νησιού!

Οι προϋποθέσεις:

Για να μπορέσει να γίνει αυτό εφικτό θα πρέπει να υπάρχουν τρεις βασικές προϋποθέσεις. Αυτές είναι που διαμορφώνουν και τους βασικούς άξονες του υποστηρικτικού πλαίσιού το οποίο θα στηρίξει την παραγωγικά μας ανασυγκρότηση δηλαδή:

  • Χρηματοδοτικοί πόροι που θα «ριχτούν» στην αγορά
  • Ευνοϊκό νομικό πλαίσιο οικονομικής δραστηριότητας που θα είναι φιλικό προς τις τοπικές κοινωνίες, τους νέους και τους άνεργους, δηλαδή όλου αυτού του κόσμου που σήμερα είναι «εκτός»
  • Μηχανισμοί κινητοποίησης του παραγωγικού δυναμικού, που θα το βοηθάνε και θα το στηρίζουν σε κάθε βήμα ανάληψης οικονομικών δραστηριοτήτων

Μέσα στο 2016, ουσιαστικά μπήκαν οι βάσεις για την διαμόρφωση αυτού του ευνοϊκού περιβάλλοντος και στους τρείς παραπάνω άξονες και συγκεκριμένα:

  1. Χρηματοδοτικοί πόροι

Σήμερα έχει διαμορφωθεί ένα ολοκληρωμένο χρηματοδοτικό πλαίσιο στήριξης, που ξεκινάει από πολύ χαμηλά, από τους ανέργους και τους νέους– μέσω των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ και του ΕΣΠΑ και όσους/ες θέλουν να μπούνε στην διαδικασία της επιχειρηματικής δραστηριότητας αλλά δεν έχουν ή έχουν πολύ λίγους οικονομικούς πόρους.

Οι βασικοί άξονες αυτού του πλαισίου πέραν ή και συμπληρωματικές των δράσεων που προβλέπονται στο τοπικό ΠΕΠ αλλα και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων όπως είναι το Leader

Α) αναπτυξιακός νόμος: Επιχειρήσεις των οποίων το σχέδιο υλοποιείται σε νησιά του Βορείου Αιγαίου, στα Δωδεκάνησα ή σε μικρά νησιά με πληθυσμό μικρότερο των 3.000 κατοίκων εμπίπτουν στις ειδικές κατηγορίες ενισχύσεων του νέου αναπτυξιακού νόμου και απολαμβάνουν προνομιακών όρων χρηματοδότησης που από άποψη χρηματοδότησης σημαίνει τα ανώτατα κάθε φορά χρηματοδοτικά κίνητρα

Β) Πρόσβαση στη ρευστότητα επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη νησιωτική χώρα με ευνοϊκούς όρους: Στο πλαίσιο του Προγράμματος «Ακριτική Επιχειρηματικότητα» του ΤΕΠΙΧ, συνολικού θα παρέχονται χαμηλότοκα δάνεια επιχειρηματικής ανάπτυξης σε πολύ μικρές, μικρές & μεσαίες επιχειρήσεις που έχουν την έδρα τους στους νομούς Δωδεκανήσου, Σάμου, Χίου και Λέσβου. Αυτό είναι κάτι που αναμένουμε να ανακοινωθεί στο άμεσο μέλλον.

Γ) Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα για τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, που θα χρηματοδοτηθεί από το εθνικό ΠΔΕ. Στόχος είναι η υλοποίηση κοινωνικά ωφέλιμων έργων για τα νησιά και τους κατοίκους των δύο Περιφερειών του Αιγαίου. Μέσω των προγραμμάτων θα μπορούν να χρηματοδοτηθούν έργα βελτίωσης των υποδομών των νησιών αλλά και δράσεις ενίσχυσης της νησιωτικής επιχειρηματικότητας.

Εχει διαμορφωθεί ένα χρηματοδοτοτικό πλαίσιο, όπου οι νέοι, οι άνεργοι και γενικά όσοι έχουν περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες:

  • θα μπορούν να αναλαμβάνουν μικρές επιχειρηματικές και συνεταιριστικές πρωτοβουλίες και να έχουν την χρηματοδοτική στήριξη του κράτους είτε στο σύνολο του προϋπολογισμού της επιχειρηματικής τους ιδέας, μέσα από τα διάφορα προγράμματα του ΟΑΕΔ, αλλά και του ΕΣΠΑ (μέσω της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, μπορούν να χρηματοδοτηθούν μέχρι 100% για επενδυτικά σχέδια έως και 60.000 ευρώ) ή να αναλαμβάνουν μεγαλύτερες τέτοιες δραστηριότητες μέσω του αναπτυξιακού
  • Το «χαμήλωμα» των κατώτατων ορίων της επένδυσης μέσω του νέου αναπτυξιακού στις 100.000 ευρώ για τις μικρές επιχειρήσεις και τις 75.000 ευρώ για τις ΚΟΙΝΣΕΠ, ουσιαστικά «κλείνει» ένα βασικό κενό που μέχρι τώρα υπήρχε σε όλο το προηγούμενο σύστημα ενισχύσεων.

Συμπερασματικά: Ως προς την κινητοποίηση των αναγκαίων χρηματοδοτικών πόρων, είναι εμφανές ότι με την ψήφιση του νέου αναπτυξιακού νόμου, αλλά και με την θεσμοθέτηση και επέκταση μιας σειράς άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων – όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως – ενισχύονται αυτές που μπορούμε να ονομάσουμε «αντικειμενικές προϋποθέσεις» για την ενεργοποίηση του «αργού» ανθρώπινου δυναμικού του νησιού μας.

  1. Θεσμικό πλαίσιο

Τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου θεσμικού πλαισίου,

u  Γρήγορες διαδικασίες ίδρυσης επιχειρήσεων, μετά από την ψήφιση του νόμου για «Απλοποίηση διαδικασιών σύστασης επιχειρήσεων» 

u  Νόμος για την ΚΑΛΟ, που ουσιαστικά ενδυναμώνει τις περιορισμένες δυνατότητες που έχουν όσοι είναι «στο όριο» με τους παρακάτω τρόπους:

u  Ένταξη όλων των εγχειρημάτων ΚΑΛΟ σε χρηματοδοτικά προγράμματα

u  Προνομιακές σχέσεις των εγχειρημάτων ΚΑΛΟ με το δημόσιο

u  Δυνατότητα δωρεάν παραχώρησης ακινήτων του δημοσίου για αξιοποίηση από εγχειρήματα ΚΑΛΟ

u  Μια νέα μορφή, ο «συνεταιρισμός εργαζομένων»

u  Η ΚΑΛΟ, ΑΦΟΡΑ και τους μικρομεσαίους, από την στιγμή που ένα συνεργατικό σχήμα τους σε οποιοδήποτε τμήμα της λειτουργείας τους μπορεί να ενταχθεί σε αυτή.

  1. Μηχανισμοί κινητοποίησης των τοπικών κοινωνιών

Οσον αφορά τους μηχανισμούς υποκίνησης και κινητοποίησης του τοπικού παραγωγικού ανθρώπινου δυναμικού, είναι μια τεράστια υπόθεση που μέρος της θα μπορέσει να καλυφθεί από την δημιουργία  σε κάθε περιφέρεια Κέντρα Στήριξης για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών για τις κοινωνικές επιχειρήσεις.

Συμπερασματικά: Μέσα στο 2016, έχουν διαμορφωθεί σε μεγάλο βαθμό, όλες εκείνες οι ευνοϊκές προϋποθέσεις που μπορούν να δώσουν ώθηση στην παραγωγική ανασυγκρότηση του νησιού και στην αναστροφή της τάσης που προδιαγράφεται από τα προηγούμενα χρόνια.

Υπάρχουν όμως και μια σειρά προϋποθέσεις με βασικότερη την ετοιμότητα των τοπικών θεσμών να σχεδιάσουν, σε συνεργασία με την κυβέρνηση, ένα συγκεκριμένο και συγκροτημένο πρόγραμμα αξιοποίησης των δυνατότητων που σήμερα υπάρχουν στην κατεύθυνσης της παραγωγικής ανασυγκρότησης.

Γιατί πρέπει να συμφωνήσουμε, ότι η υπόθεση της παραγωγικής ανασυγκρότησης του νησιού δεν είναι μόνο υπόθεση της κυβέρνησης αλλά και των τοπικών φορέων κυρίως της αυτοδιοίκησης (Δήμος και Περιφέρεια) και εδώ φαίνεται να έχουμε πρόβλημα

Παράδειγμα: Ο τουριστικός σχεδιασμός και ειδικότερα η αντιμετώπιση των επιπτώσεων της προσφυγικής κρίσης

Ενώ από την πρώτη στιγμή, η στήριξη της κυβέρνησης ήταν δεδομένη (π.χ. απόφαση για συγκρότηση ομάδας άμεσης παρέμβασης με τη συμμετοχή και του Υπουργείου Τουρισμού, ήδη από τον Σεπτέμβρη του 2015, άμεση διάθεση πιστώσεων αρκετών εκατομμύριών ήδη από τον Δεκέμβρη του 2015) εν΄ τούτοις η εκτίμησή μας είναι ότι κανένα σοβαρό σχέδιο αντιμετώπισης αυτών των συνεπειών δεν εκπονήθηκε και πολύ περισσότερο δεν υλοποιήθηκε από την καθ’ ύλην αρμόδια που είναι η περιφέρεια.

Και όχι μόνο αυτό: Ακόμα και τώρα, στο πρόγραμμα τουριστικής προβολής, ουσιαστικά επαναλαμβάνονται οι ίδιες δράσεις και οι ίδιες προτεραιότητες, που έχουμε όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Η παραγωγική και κοινωνική ανασυγκρότηση:

Η δική μας αντίληψη για την παραγωγική ανασυγκρότηση του νησιού  περιλαμβάνει 3 φάσεις που είναι άμεσα συνδεδεμένες μεταξύ τους:

Σταθεροποίηση και επανεκκίνηση της τοπικής οικονομίας

Παραγωγική και κοινωνική ανασυγκρότηση

Ένας «νέος κοινοτισμός»

Στη δική μας λογική η παραγωγική ανασυγκρότηση θα στηρίζεται σε «παραγωγικά συμπλέγματα», που είναι μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της παραγωγικής διαδικασίας, που ξεκινάει από τον σχεδιασμό, περνάει μέσα από την παραγωγή και την οργάνωσή της και καταλήγει στην διάθεση και ανταλλαγή του προϊόντος. 

Μας απασχολεί πώς θα ενισχύσουμε κάθε επιμέρους φάση, έτσι ώστε αυτή να γίνεται "τοπικά" μέσα από την δημιουργία των αντίστοιχων οικονομικών μηχανισμών (δηλαδή οικονομικών δραστηριοτήτων)

Βλέπουμε και θέλουμε την συνεργασία αυτών των "παραγωγικών συμπλεγμάτων", δηλαδή το ένα να τροφοδοτεί το άλλο

Σε αυτά τα πλαίσια πρέπει να βλέπουμε και τις συγκοινωνίες (ακτοπλοΐα και εναέριες μεταφορές) που αφενός μεν θα στηρίζουν την δικτύωση μεταξύ των νησιών (άρα και την δημιουργία αντίστοιχων "νησιωτικών παραγωγικών συμπλεγμάτων") αλλά και την στήριξη της "εξωστρέφειας των τοπικών παραγωγικών κυκλωμάτων" (στη σχέση τους με τον ηπειρωτικό χώρο) ΚΑΙ την ποιότητα ζωής των κατοίκων (με την έννοια της εξασφάλισης του βασικού δικαιώματος της μετακίνησης)

Ο αγροτοδιατροφικός τομέα του νησιού, είναι ένας από τους βασικούς άξονες πάνω στους οποίους θα στηριχθεί η παραγωγική του ανασυγκρότηση.

Ετσι εκτός από το «αγροτοδιατροφικό σύμπλεγμα» οι άλλοι δύο άξονες που κατά τη γνώμη μας μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά είναι:

  • Το τουριστικό, πολιτιστικό παραγωγικό σύμπλεγμα, που θα συνδυάζεται και με την ποιότητα ζωής (πολιτισμό, υγειά, εκπαιδευτή, αθλητισμό κλπ)
  • Το ενεργειακό παραγωγικό σύμπλεγμα.

Για αυτούς τους τρείς άξονες, θα μας δοθεί η δυνατότητα κάποια στιγμή στο προσεχές μέλλον να μιλήσουμε αναλυτικότερα/

Η ανεργία

Με δεδομένο ότι οι επιπτώσεις της ανάπτυξης αυτών των συμπλεγμάτων/αξόνων δεν θα είναι άμεσες αλλά μεσοπρόθεσμες, εκτιμούμε ότι ως πρώτη προτεραιότητα για το 2017 θα πρέπει να είναι αυτό που εμείς ονομάζουμε: «ανάκτηση της εργασίας στη Λέσβο», δηλαδή μια συντονισμένη προσπάθεια Κυβέρνησης. Περιφέρειας και Δήμου για την άμεση δημιουργία θέσεων εργασίας στο νησί.

Αυτό το πρόγραμμα εντάσσεται στην πρώτη φάση του σχεδίου μας, δηλαδή της «σταθεροποίησης και επανεκκίνησης της τοπικής οικονομίας»

Η ανεργία κατά τη γνώμη μας είναι το βασικό πρόβλημα σήμερα στο νησί και εδώ θα πρέπει να υπάρχουν άμεσές παρεμβάσεις.

Αυτό λοιπόν που δεσμευόμαστε είναι ότι θα δουλέψουμε στην κατεύθυνση της συγκρότησης ενός τοπικού προγράμματος για την άμεση δημιουργία θέσεων εργασίας στο νησί και που θα λειτουργεί συμπληρωματικά με τις οποίες κεντρικές κυβερνητικές πρωτοβουλίες.

Αυτό που ήδη έχουμε συζητήσει και συμφωνήσει με την κυβέρνηση, είναι η ανάγκη δημιουργίας ενός είδους «ταμείου» από το οποίο θα χρηματοδοτούνται μικρές τοπικές δράσεις κοινής ωφέλειας, που από τη μια θα έχουν μεγάλη συμβολή στη δημιουργία απασχόλησης, ενώ από την άλλη θα βελτιώνουν τις συνθήκες ζωής όλων μας. Αυτό το ταμείο, θα μπορεί να χρηματοδοτείται από πόρους του ΕΣΠΑ, αλλά και του «Ειδικού αναπτυξιακού» και άλλους πόρους.

Σε αυτή την κατεύθυνση, δηλαδή την δημιουργία άμεσης απασχόλησης στο νησί, αναμένουμε να προσανατολιστούν και οι τοπικοί φορείς, κυρίως ο Δήμος και η Περιφέρεια, έτσι ώστε συντονισμένα να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το μεγάλο πρόβλημα.

Τέλος μια μικρή αναφορά στον τρίτο άξονα της λογικής μας για την παραγωγική και κοινωνική ανασυγκρότηση του νησιού, που εμείς δίνουμε ιδιαίτερο βάρος και που μέσα στο 2017 θα τον στηρίξουμε ακόμα περισσότερο.

Μιλάμε για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία, δηλαδή τον «νέο κοινοτισμό» η διαφορετικά «ΚΑΛΟ»

Εχουμε υποστηρίξει την άποψη ότι, για να υπάρξει ένας νέος «ενάρετος κύκλος ανάπτυξης» στη Λέσβο αυτόν πρέπει να «τον πάρουν πάνω τους» όσοι/ες σήμερα βρίσκονται «εκτός». Με αλλά λόγια το παραγωγικό ανθρώπινο δυναμικό που τα μνημόνια και η κρίση έχουν απαξιώσει: Οι άνεργοι, οι νέοι πού σήμερα φεύγουν, ο κόσμος της εργασίας του νησιού.  

Αυτό πρέπει να γίνει σε συνδυασμό με την αξιοποίηση των πόρων που σήμερα μένουν, εξίσου, αναξιοποίητοι, εδώ μιλάμε κυρίως για τους «κοινούς πόρους».

Σήμερα θα μπορούσαμε επιπλέον να θεωρήσουμε την κατάσταση που βιώνει το νησί, ως μια «μεταβατική περίοδο». Η κρίση είχε σαν αποτέλεσμα την κατάρρευση του όποιου μοντέλου ανάπτυξής που είχε γνωρίσει τα προηγούμενα χρόνια.  Το τι όμως θα υπάρξει μετά εξαρτάται από το τι θα κάνουμε τώρα. Για την ακρίβεια από αυτά που θα αξιοποιήσουμε τώρα.

  • Στη Λέσβο, υπάρχει μια μακρόχρονη παράδοση συνεργατικών σχημάτων, ο κοινοτισμός, σαν μια μορφή αλληλέγγυας οικονομίας είχε και έχει βαθιές ρίζες στο νησί.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι κατά το παρελθόν σχεδόν σε κάθε χωριό της Λέσβου, συνεταιριστικές προσπάθειες (κυρίως ελαιοτριβεία) είναι αυτές που χρηματοδότησαν με τα κέρδη τους διάφορες δράσεις ανάπτυξης στα χωριά (από σχολεία μέχρι μονάδες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος) – Γυναικείοι συνεταιρισμοί

  • Καταλυτικό ρόλο, παίζει το «προσφυγικό» και η εμπλοκή των κατοίκων του νησιού στην διαχείριση της προσφυγικής κρίσης.

Το γεγονός ότι η προσφυγική καταγωγή αρκετών από τους κατοίκους της Λέσβου, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανάδειξη της αλληλέγγυας στάσης τους απέναντι στους πρόσφυγες, είναι μόνο η μια πλευρά του θέματος. Η άλλη πλευρά είναι ότι ακριβώς, αυτή η καταγωγή συνδυάστηκε με την «κουλτούρα αλληλεγγύης» και συνεργασίας που υπάρχει στο νησί.

Είναι φανερό ότι σιγά – σιγά σχηματίζεται το απαραίτητο περιβάλλον έτσι ώστε να μπουν δυναμικά στο παιχνίδι της ανάπτυξης νέες δυνάμεις, αυτές  που μέχρι σήμερα δεν είχαν προνομιακή σχέση με την αγορά. Να μπουν στο παιχνίδι με τους δικούς τους όρους και όχι με τους όρους της αγοράς. Σε αυτή την κατεύθυνση σημαντική θα είναι η συμβολή του νέου νόμου για την ΚΑΛΟ.

Ηδη, μέσα στο 2016, έχουμε αρχίσει και στηρίζουμε μια σειρά από πιλοτικές εφαρμογές αλλά και εκδηλώσεις ενημέρωσης των κατοίκων του νησιού για την ΚΑΛΟ. Αυτό το κάνουμε κυρίως μέσω της «αλληλεγγύης για όλους»

Μέσα στο 2017, ο δικός μας ο στόχος είναι η μαζική επέκταση και στήριξη των παραδειγμάτων ΚΑΛΟ στο νησί μας με συγκεκριμένες ενέργειες.

Ηδη σε αυτή την κατεύθυνση σας υπενθυμίζουμε την δέσμευση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης για παραχώρηση, μέσω ενός συγκεκριμένου επιχειρηματικού σχεδίου, της έκτασης των 100 στρεμμάτων του σταθμού γεωργικής έρευνας, σε τοπικά εγχειρήματα ΚΑΛΟ, αλλά και τις πρώτες ελπιδοφόρες προσπάθειες που έχουν γίνει στην κατεύθυνση ανάπτυξης νέων εναλλακτικών δικτύων εξαγωγών.

Αυτή η προσπάθεια σχεδιάζουμε να στηριχθεί και να επεκταθεί ακόμα περισσότερο μέσα στο 2017.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey