Αύξηση 48% το 2015, στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη

Απογειώθηκαν οι μεταφορές οχημάτων και επιβατών

10/11/2016 - 14:58

Με εντυπωσιακό ρυθμό συνέχισαν να αυξάνονται οι επιβάτες και τα οχήματα που μετακινούνταν με τα πλοία της ακτοπλοΐας στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη ως και τον περασμένο Μάρτιο, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα η Ελληνική Στατιστική Αρχή.

Με εντυπωσιακό ρυθμό συνέχισαν να αυξάνονται οι επιβάτες και τα οχήματα που μετακινούνταν με τα πλοία της ακτοπλοΐας στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη ως και τον περασμένο Μάρτιο, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα η Ελληνική Στατιστική Αρχή.

Η αύξηση της επιβατικής κίνησης οφείλεται στη μεταφορά των προσφύγων από τη Λέσβο και τη Χίο προς την ηπειρωτική Ελλάδα. Οι μεταφορές προσφύγων από τα νησιά συνεχίζονταν ως και τις 20 Μαρτίου, που τέθηκε σε ισχύ η συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης - Τουρκίας.

Μετά την εφαρμογή της συμφωνίας, οι πρόσφυγες παραμένουν εγκλωβισμένοι στα νησιά, ενώ ελάχιστοι είναι αυτοί που μεταφέρονται προς την ηπειρωτική Ελλάδα. Κατά συνέπεια ο μεγάλος τζίρος που είχε δημιουργηθεί για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, χάθηκε. Γι’ αυτό και οι εκτιμήσεις για την επιβατική κίνηση στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, κάνουν λόγο για κάμψη που ανέρχεται στους 100.000 επιβάτες.

Για να δούμε πόσο μεγάλες ήταν οι απώλειες του τζίρου για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, αρκεί να αναφέρουμε ότι οι επιβάτες του πρώτου τριμήνου του 2014, ήταν 86.006, το πρώτο τρίμηνο του 2015 οι επιβάτες εκτινάχθηκαν στους 115.078 και το πρώτο τρίμηνο του 2016 στους 230.027.

 

Εντυπωσιακή αύξηση

Εντυπωσιακά μεγάλη ήταν η αύξηση των οχημάτων που διακινήθηκαν στη γραμμή τόσο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2016, όσο και κατά τη διάρκεια του 2015. Ειδικότερα το πρώτο τρίμηνο του 2016 διακινήθηκαν στη γραμμή 28.242 οχήματα, το πρώτο τρίμηνο του 2015 είχαν διακινηθεί 19.853 και το πρώτο τρίμηνο του 2014, 14.856 οχήματα.

Σε ποσοστά, η αύξηση των διακινηθέντων οχημάτων ανήλθε στο πρώτο τρίμηνο του 2016, σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2015, σε 42,25%. Ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2015 είχε σημειωθεί αύξηση σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2014 κατά 33,63%.

Το πρώτο τρίμηνο κάθε χρόνου είναι η χειρότερη περίοδος για την ακτοπλοΐα, διότι κατά τη διάρκεια της, καταγράφεται ο χαμηλότερος αριθμός επιβατών και οχημάτων που μπαίνουν στα πλοία. Το καλύτερο τρίμηνο είναι το τρίτο που περιλαμβάνει τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.

Το 2015 στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, διακινήθηκαν 178.560 οχήματα, περισσότερα από όσα οχήματα διακινήθηκαν σε κάθε χρόνο από το 2012. Ένα χρόνο πριν, το 2014, τα οχήματα που διακινήθηκαν στην συγκεκριμένη γραμμή, ήταν 120.584, αυτό σημαίνει πως το 2016 καταγράφηκε αύξηση στη μεταφορά οχημάτων κατά 48% περίπου.

 

Η αντίδραση των ακτοπλόων

Αυτή η μεγάλη αύξηση των οχημάτων που διακινούνται από και προς τη Λέσβο και τη Χίο, οφείλεται στο γεγονός ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, επιλέγουν σταθερά τη δρομολόγηση πολύ μεγάλων πλοίων (όπως είναι τα «Blue Star 1», «Νήσος Σάμος» και «Αριάδνη»). Επίσης, φέτος το χειμώνα, παρά τη μη ύπαρξη προσφύγων προς μεταφορά από τα νησιά, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επέλεξαν να μη μειώσουν τα δρομολόγια τους, όπως είχαν κάνει το χειμώνα 2014 - 2015.

 

Φορτηγά και Ι.Χ.

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή δεν δίνει στοιχεία για κάθε κατηγορία οχημάτων (φορτηγά, Ι.Χ. μοτοσυκλέτες), τα αντιμετωπίζει όλα ως ενιαίο σύνολο.

Παραδοσιακά είναι γνωστό πως η γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη έχει μεγάλο μεταφορικό έργο σε φορτηγά, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των προϊόντων που καταναλώνονται στα νησιά, είναι εισαγόμενα από την ηπειρωτική Ελλάδα, είτε αφορούν τρόφιμα, είτε βιομηχανικά προϊόντα, είδη σπιτιού, ένδυσης - υπόδησης, οικοδομικά υλικά, καύσιμα κλπ..

Αντίθετα ο αριθμός των Ι.Χ. αυτοκινήτων που διακινούνται στη γραμμή, είναι περιορισμένος, λόγω του υψηλού κόστους μεταφοράς αλλά και της περιορισμένης τουριστικής κίνησης. Το 2015 ήταν μια διαφορετική χρονιά. Στη Λέσβο έφθασε σημαντικός αριθμός οχημάτων από MKO και άλλες οργανώσεις που περιθάλπουν τους πρόσφυγες. Ωστόσο κι αυτά τα οχήματα είναι πολύ λίγα για να δικαιολογήσουν μια τόσο μεγάλη αύξηση. Κατά συνέπεια ένα πολύ μεγάλο μέρος της αύξησης οφείλεται σε φορτηγά οχήματα που μετέφεραν προϊόντα από και προς το νησί.

Οι πάνω από 850.000 πρόσφυγες που πέρασαν από τη Λέσβο κατά τη διάρκεια του 2015, και οι δεκάδες χιλιάδες πρόσφυγες που πέρασαν από τη Χίο, δεν θα μπορούσαν παρά να οδηγήσουν σε μεγάλη αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων που είχαν άμεση ανάγκη.

 

Οι ανάγκες των προμηθευτών

Τα σούπερ μάρκετ στη βόρεια πλευρά της Μυτιλήνης («Lidl» και «ΑΒ Βασιλόπουλος») έκαναν χρυσές δουλειές καθ’ όλη τη διάρκεια του 2015, διότι και τα δύο είναι πολύ κοντά στον καταυλισμό του Καρά Τεπέ και το Κέντρο Κράτησης της Μόριας, όπου βρισκόταν (ως και σήμερα) ο κύριος όγκος των προσφύγων που πέρασε από τη Λέσβο.

Ενδεικτικά αναφέρουμε πως τοπική επιχείρηση αρτοποιίας που προμηθεύει ψωμί σε σούπερ μάρκετ της Μυτιλήνης, το καλοκαίρι του 2015 τριπλασίασε τον όγκο των πωλήσεων της. Καφενείο σε χωριό στη βόρεια πλευρά της Μυτιλήνης, πουλούσε τον Ιούλιο του 2015, 300 μερίδες ομελέτας την ημέρα.

Τα εμπορικά καταστήματα στο κέντρο της Μυτιλήνης, ωφελήθηκαν κι αυτά από τις καταναλωτικές δαπάνες των προσφύγων, αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό κι ανάλογα με το αν πουλούσαν είδη πρώτης ανάγκης (π.χ. τρόφιμα, ρούχα, παπούτσια, σκηνές για κάμπινγκ, υπνόσακους κλπ.).

Ορισμένα εμπορικά καταστήματα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού του 2015, άλλαξαν τον προσανατολισμό τους μέσα σε λίγες μέρες, για να επωφεληθούν από τη ζήτηση που βρισκόταν ακριβώς έξω από την πόρτα τους -συγκεκριμένα καταστήματα που τον Ιούνιο του 2015 απευθύνονταν σε τουρίστες, τον Ιούλιο πουλούσαν σάντουιτς και άλλα τρόφιμα. Κλειστά καταστήματα αξιοποιήθηκαν από επιχειρηματίες που αποκόμισαν σημαντικά έσοδα, ενώ δεν έλειψαν και τα φαινόμενα αισχροκέρδειας.

 

Πού πάει ο τζίρος σήμερα

Τις προηγούμενες ημέρες, ο Εμπορικός Σύλλογος Μυτιλήνης είχε μια πρώτη συνάντηση με τις ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στο νησί. Ήταν μια πρώτη προσπάθεια προσέγγισης ώστε ένα μέρος των προμηθειών των ΜΚΟ να γίνεται από τις τοπικές επιχειρήσεις. Φαίνεται ότι ο Εμπορικός Σύλλογος άργησε πολύ να αντιληφθεί αυτό που πολλοί επιχειρηματίες του νησιού αντιλήφθηκαν πολύ καιρό νωρίτερα, ότι η καταναλωτική δύναμη των προσφύγων και των μεταναστών δεν είναι αμελητέα. Αν σε αυτή προστεθούν και οι προμήθειες των ΜΚΟ, δημιουργείται ένας πολύ σημαντικός τζίρος για τις τοπικές επιχειρήσεις. 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey