Το απαρχαιωμένο «ΤΟΜΠάκι» σκότωσε τον 38χρονο;

08/09/2016 - 13:45

Όσο κι αν είναι ασύλληπτο να συνειδητοποιήσει κανείς πως εν καιρώ ειρήνης, οι Ένοπλες Δυνάμεις πληρώνουν φόρο αίματος στην προσπάθειά τους να κρατήσουν το στράτευμα ετοιμοπόλεμο, με εξοπλισμό που θεωρείται εδώ και δεκαετίες… παρωχημένος, δυστυχώς συμβαίνει. Ο 38χρονος επιλοχίας «ΕΜΘ» Κώστας Μ. σόκαρε προχθές τη Λέσβο, στην είδηση του θανάτου του, όταν κατευθυνόταν στο πεδίο βολής του Καμένου Δάσους, στο πλαίσιο τετραήμερου ασκήσεων ρουτίνας, που γίνονται ανά περιόδους (και) στην 98 ΑΔΤΕ.

Όσο κι αν είναι ασύλληπτο να συνειδητοποιήσει κανείς πως εν καιρώ ειρήνης, οι Ένοπλες Δυνάμεις πληρώνουν φόρο αίματος στην προσπάθειά τους να κρατήσουν το στράτευμα ετοιμοπόλεμο, με εξοπλισμό που θεωρείται εδώ και δεκαετίες… παρωχημένος, δυστυχώς συμβαίνει. Ο 38χρονος επιλοχίας «ΕΜΘ» Κώστας Μ. σόκαρε προχθές τη Λέσβο, στην είδηση του θανάτου του, όταν κατευθυνόταν στο πεδίο βολής του Καμένου Δάσους, στο πλαίσιο τετραήμερου ασκήσεων ρουτίνας, που γίνονται ανά περιόδους (και) στην 98 ΑΔΤΕ.

Οι πρώτες πληροφορίες για τις συνθήκες του δυστυχήματος, συγκλίνουν πως ο 38χρονος βρήκε τραγικό θάνατο όταν το ερπυστριοφόρο άρμα μεταφοράς πεζικού, τύπου ΤΟΜΠ-Μ113, ανατράπηκε και το καπάκι της πόρτας οροφής του (καταπακτή), έκλεισε και τον τραυμάτισε θανάσιμα!

Ο 38χρονος επιλοχίας θεωρούνταν από τους πιο έμπειρους οδηγούς και χειριστές αρμάτων και υπηρετούσε στο 265 Τάγμα του Μανταμάδου και ο θάνατός του προκαλεί ήδη χιλιάδες ερωτηματικά στους κόλπους των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και στους πολίτες αναφορικά με τις συνθήκες που γίνονται οι ασκήσεις, τη συντήρηση των οχημάτων-αρμάτων αλλά και την τεχνολογία τους.

Μία από τις γνωστές «νυχτερινές» ασκήσεις που γίνονται κάθε Τρίτη, εξελίχθηκε απροσδόκητα σε τραγωδία για την 98 ΑΔΤΕ και γενικά για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Με κατεύθυνση το πεδίο ασκήσεων του Καμένου Δάσους, το 265 Τάγμα από το Μανταμάδο, ξεκίνησε λίγο μετά τις 6 το απόγευμα από το στρατόπεδό του και στο πλαίσιο του προγράμματος των ασκήσεων, προβλεπόταν περάσματα από «πολεμικές οδούς», μέσα από χωμάτινες διαδρομές.

Το ερπυστριοφόρο άρμα τύπου ΤΟΜΠ-Μ113 που χειριζόταν ο 38χρονος επιλοχίας σε κάποιο σημείο της διαδρομής λίγο πριν το πεδίο ασκήσεων, για αδιευκρίνιστους ακόμα λόγους, ανατράπηκε.

 

Δεν πρόλαβε να «βυθιστεί»

Με πολλούς να εκτιμούν πως η ανατροπή του προκλήθηκε από ξαφνικό μπλοκάρισμα της ερπύστριας. Ο αρχηγός του πληρώματος που βρίσκεται πίσω από το περισκόπιο του πυροβολητή (με ανοιχτή την πόρτα οροφής και το κεφάλι του εκτός του άρματος), με την ανατροπή του άρματος πρόλαβε και κλείστηκε στη θέση του, γλιτώνοντας με κατάγματα στα χέρια από το βίαιο κλείσιμο του καπακιού της πόρτας οροφής του. Ο άτυχος χειριστής όμως, δεν πρόλαβε να ενεργοποιήσει το μοχλό ασφαλείας του καθίσματος για να βυθιστεί έγκαιρα μέσα στο άρμα, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί θανάσιμα από το βίαιο κλείσιμο του καπακιού.

Αμέσως σήμανε συναγερμός τόσο στο Τάγμα Υγειονομικού όσο και γενικά σε όλη τη 98 ΑΔΤΕ και οι δύο άτυχοι στρατιωτικοί μεταφέρθηκαν εσπευσμένα στο «Βοστάνειο» Νοσοκομείο Μυτιλήνης. Όπου απλά διαπιστώθηκε ο θάνατος του 38χρονου, ο οποίος πλήρωσε με τη ζωή του, την προσπάθεια που καταβάλλουν και μάλιστα κάτω από δύσκολες συνθήκες, τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, για να κρατήσουν σε υψηλό επίπεδο ετοιμότητας το στράτευμα.

Ο 38χρονος επιλοχίας (ΕΜΘ) με θητεία στο στρατό από την ηλικία των 18 του χρόνων, όπως λένε συνάδελφοί του, ήταν ένας από τους πιο έμπειρους χειριστές και οδηγούς οχημάτων. Ήταν ανύπαντρος και η καταγωγή του ήταν από την Άρτα και το χωριό Κομπότι.

Από τις συζητήσεις που γίνονται χθες έντονα μεταξύ των στελεχών της 98 ΑΔΤΕ και όχι μόνο, καθώς το θέμα πήρε πανελλαδική έκταση, άπαντες συνηγορούν πως το άρμα δεν είναι πιθανό να ανατράπηκε από λάθος χειρισμό του 38χρονου. Αλλά από τεχνικό πρόβλημα και πιο συγκεκριμένα από «κλείδωμα» της ερπύστριας.

Η «καμπίνα» του χειριστή ενός ΤΟΜΠ-Μ113, όπως φαίνεται από την πόρτα οροφής, το καπάκι της οποίας κατάφερε το θανάσιμο χτύπημα στον άτυχο 38χρονο επιλοχία 

 

Έτσι χειρίζονται τα «ΤΟΜΠάκια»

Εξάλλου τα «ΤΟΜΠάκια» ή πιο ευρέως γνωστά ως «παπάκια» του στρατού, αποτελούν μερικά από τα παλαιότερης τεχνολογίας άρματα που διαθέτουν οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Συγκεκριμένα, ξεκίνησε η παραγωγή τους στην Αμερική το 1960 και είχαν πρωτοεμφανιστεί στον πόλεμο του Βιετνάμ!

Όπως λένε στο «Ε» χειριστές αυτού του τύπου άρματος, υπάρχουν δύο δυνατότητες για να οδηγήσει κανείς το ΤΟΜΠ-Μ113. Η μία είναι να έχει ρυθμισμένο το κάθισμά του πολύ χαμηλά και να έχει ορατότητα από τα ειδικά (αλεξίσφαιρα) μικρά τζαμάκια που υπάρχουν στο μπροστινό και αριστερά μέρος του άρματος.

Ένα ΤΟΜΠ-Μ113 σε κίνηση, όπου διακρίνονται μπροστά ο χειριστής με το κεφάλι του, εκτός του άρματος, όπως φέρεται να ήταν και ο άτυχος επιλοχίας. Διακρίνεται επίσης και ο πυροβολητής στο μέσον, αλλά και ο αρχηγός πληρώματος πίσω, στην κεντρική πόρτα οροφής

 

Η δεύτερη με ρυθμισμένο το κάθισμα ψηλά, έτσι ώστε ο χειριστής να βγάζει το κεφάλι του από την καταπακτή και να έχει καλύτερη ορατότητα, κάτι που συνηθίζεται από τους περισσότερους χειριστές. Ενδεικτικό πάντως της… απαρχαιωμένης τεχνολογίας του συγκεκριμένου οχήματος μεταφοράς πεζικού, είναι πως ο χειρισμός του γίνεται με δύο μοχλούς που μοιάζουν με μεγάλες μανιβέλες!

Με τους χειριστές να τονίζουν πως τα ΤΟΜΠ-Μ113 έχουν αποδείξει την αξία τους όλα αυτά τα χρόνια, αλλά πλέον η συντήρησή τους σε συνδυασμό με την παλαιότητά τους, είναι δύσκολη και βγάζει προβλήματα… Και γι’ αυτό πλέον έχει μεγάλο ενδιαφέρον το πόρισμα με τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος, που είναι απαίτηση όλων.

 

Πλήρη διερεύνηση ζητά ο ΠΣΑΕΜΘ

 

Εν τω μεταξύ το Δ.Σ. του Πανελλήνιου Συλλόγου Αποστράτων Εθελοντών Μακράς Θητείας, εξέφρασαν χθες με ανακοίνωσή τους, τη βαθιά τους οδύνη και τα θερμά τους συλλυπητήρια στην οικογένεια του άτυχου επιλοχία.

Ο Σύλλογος στην ανακοίνωσή του, έκανε μάλιστα έκκληση στις αρμόδιες αρχές που θα ερευνήσουν το περιστατικό, «να ρίξουν άπλετο φως και να αποδώσουν τις ευθύνες σε αυτούς που πραγματικά ευθύνονται ανεξαρτήτου βαθμού, για τυχόν παραλήψεις τους κατά τον σχεδιασμό, την υλοποίηση, την συντήρηση του υλικού και την τήρηση των μέτρων ασφαλείας της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής δραστηριότητας, που στοίχισε τη ζωή σε ένα συνάδελφό μας».

Για το τραγικό συμβάν εξέδωσε ανακοίνωση προχθές το βράδυ και το Γενικό Επιτελείο Στρατού: «Ενημερώνουμε ότι, την Τρίτη 06 Σεπτεμβρίου 2016 και περί ώρα 18:15, κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής δραστηριότητας στη Λέσβο, ερπυστριοφόρο όχημα Μονάδας της 98 ΑΔΤΕ ανετράπη με αποτέλεσμα το θανάσιμο τραυματισμό του οδηγού του, ΕΜΘ Επιλοχία Μ.Κ.. Τα αίτια του δυστυχήματος διερευνώνται αρμοδίως. Το ΓΕΣ εκφράζει συλλυπητήρια στους οικείους του Συναδέλφου».

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey