Ο σχεδιασμός του Υπουργείου για τη σχολική χρονιά

Εκπαίδευση στα προσφυγόπουλα

15/07/2016 - 23:23

Εγκύκλιος που θα καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο θα ενταχθούν τα παιδιά των προσφύγων στην εκπαίδευση αναμένεται από το Υπουργείο Παιδείας, μετά την ευρεία σύσκεψη που έγινε την περασμένη εβδομάδα με τους περιφερειακούς διευθυντές Εκπαίδευσης, παρόντος και του περιφερειακού διευθυντή βορείου Αιγαίου Αριστείδη Καλάργαλη. Η Επιστημονική Επιτροπή για τη στήριξη των παιδιών των προσφύγων παρουσίασε το σύνολο του πορίσματός της κατά τη σύσκεψη, αφού κατέγραψε τις δράσεις που πραγματοποιούνται στα Κέντρα Φιλοξενίας για τα παιδιά αλλά και τις ηλικίες και τον αριθμό των παιδιών.
Στη συλλογή στοιχείων της Λέσβου συμμετείχε η συντονίστρια του ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου Εριφύλη Χιωτέλλη, ενώ στην ομάδα σχεδιασμού και υλοποίησης της καταγραφής έχει τοποθετηθεί μεταξύ άλλων ο Νίκος Ναγόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

439 παιδιά και έφηβοι
Η καταγραφή των εκπαιδευτικών δράσεων έγινε σε 40 Κέντρα-δομές φιλοξενίας προσφύγων, όπου έξι από αυτά εντοπίζονται στο βόρειο Αιγαίο, τέσσερα στη Λέσβο και δύο στη Χίο. Όπως φαίνεται από το σχετικό πίνακα, δεν κατεγράφησαν οι ασυνόδευτοι ανήλικοι πρόσφυγες του Κέντρου Κράτησης της Μόριας, που αγγίζουν τους 98.
Ειδικότερα, στις δομές της Λέσβου κατεγράφησαν 439 παιδιά και έφηβοι και 13 φοιτητές πρόσφυγες. Στο Ανοιχτό Κέντρο Φιλοξενίας του Δήμου Λέσβου στον Καρά Τεπέ, βρίσκονται 50 βρέφη έως 2 ετών, 100 παιδιά τριών έως 15 ετών και 100 έφηβοι 16 έως 18 ετών (σύνολο 250) καθώς και 10 φοιτητές. Στη δομή φιλοξενίας «Caritas Hellas» βρίσκονται 25 βρέφη έως 2 ετών, 73 παιδιά τριών έως 15 ετών και 10 έφηβοι 16 έως 18 ετών (σύνολο 98). Στην «Ηλιακτίδα» φιλοξενούνται πέντε βρέφη έως 2 ετών, 42 παιδιά τριών έως 15 ετών και 10 έφηβοι 16 έως 18 ετών (σύνολο 57) καθώς και δύο φοιτητές. Στο ΠΙΚΠΑ φιλοξενούνται έξι βρέφη έως 2 ετών, 13 παιδιά τριών έως 15 ετών και 5 έφηβοι 16 έως 18 ετών (σύνολο 24) καθώς και ένας φοιτητής. Σε όλες τις δομές της Λέσβου, πλην της «Ηλιακτίδας», υπάρχουν ειδικοί χώροι διαμορφωμένοι για παιδιά, σύμφωνα με την καταγραφή του Υπουργείου Παιδείας.

Οι ΜΚΟ
Επίσης, υπάρχουν Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που λειτουργούν ειδικά για την απασχόληση των παιδιών. Στη δομή της «Caritas Hellas» για παράδειγμα δρουν οι «Boat Refugee Foundation», «IsraAid», «JRS» και «Portuguese Refugee Platform». Στον Καρά Τεπέ δρουν οι «IRC», «Life guard Hellas», «Light House», «PRAXIS», «Save the children», «Ερυθρός Σταυρός» καθώς και τα Παιδικά χωριά SOS και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου - Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας- που δεν αποτελούν ΜΚΟ.
Στο ΠΙΚΠΑ δρουν οι «Humanity Crew», «Lesvos Solidarity», «PRAXIS» και «Μετάδραση», «Γιατροί Χωρίς Σύνορα», «Ερυθρός Σταυρός» και το πρόγραμμα «Οδυσσέας» του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που δεν είναι ΜΚΟ. Τέλος, στις δομές της «Ηλιακτίδας» δρα η ίδια η ΑΜΚΕ.

Η χρηματοδότηση
Καμία από τις προτάσεις της Επιστημονικής Επιτροπής, κατά τη γνώμη της, δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς χρηματοδότηση από εθνικούς ή διεθνείς πόρους: «Είναι λοιπόν απαραίτητο να δημιουργηθεί στο Υπουργείο μια ομάδα η οποία θα εντοπίζει πηγές χρηματοδότησης, θα διαμορφώνει υπό την πολιτική εποπτεία του Υπουργείου τις οικονομικές συμφωνίες, θα οργανώνει τη διεκδίκηση, την κατανομή και την εκταμίευση των κονδυλίων κ.λπ.».
Η ομάδα αυτή προτείνεται να σκεφτεί τρόπους πρόσθετης χρηματοδότησης των σχολείων που θα δέχονται τους πρόσφυγες μαθητές καθώς και το ζήτημα των αυξημένων εξόδων μετακίνησης παιδιών από και προς τα Κέντρα Φιλοξενίας για την εκπαίδευσή τους. Για την εξασφάλιση χρηματοδότησης, όπως επισημαίνει, απαραίτητες είναι οι συνέργειες με διεθνείς οργανισμούς και ΜΚΟ, καθώς και το ενδεχόμενο αναζήτησης χορηγιών από ιδρύματα ή εταιρείες για την οικονομική ενίσχυση συγκεκριμένων δράσεων.

Υπουργεία και φορείς
Η Επιστημονική Επιτροπή υπογραμμίζει, επίσης, ότι για την επίτευξη των στόχων του Υπουργείου Παιδείας για την εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων είναι απαραίτητες οι συνέργειες με το Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, το Υπουργείο Αμύνης και το Υπουργείο Αλληλεγγύης, καθώς και με τα στελέχη της εκπαίδευσης, τους εκπαιδευτικούς, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ΑΕΙ-ΤΕΙ, τους διεθνείς οργανισμούς και άλλους φορείς. Ακόμη, απαραίτητη είναι και η σύναψη συμφωνίας μεταξύ του Υπουργείου και της UNICEF.

Οι προτάσεις
Σε πρώτη φάση, προτείνονται δράσεις για τους καλοκαιρινούς μήνες μέσα στους καταυλισμούς (δημιουργική απασχόληση με παράλληλο στόχο την εκμάθηση στοιχείων της ελληνικής γλώσσας) αλλά και εκτός των χώρων φιλοξενίας (κατασκηνώσεις, ψυχαγωγία, επισκέψεις σε μουσεία κ.ά.).
Σε δεύτερη φάση, παρουσιάζονται σενάρια για τη λειτουργία χώρων προσχολικής εκπαίδευσης εντός των καταυλισμών, για τη σταδιακή ένταξη των παιδιών 7 - 13 ετών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (τάξεις υποδοχής, μαθήματα απογευματινά) καθώς και εκπαιδευτικές δράσεις για τους εφήβους μεγαλύτερης ηλικίας.
Το σχολικό έτος 2016 - 2017 θα είναι μία μεταβατική χρονιά, κατά τη διάρκεια της οποίας θα ξεκινήσουν τα πρώτα βήματα ένταξης με διαφοροποιημένα σενάρια ανά καταυλισμό, ανά περιοχή και ανά ηλικιακή ομάδα. Σε κάθε περίπτωση, η επιτροπή προτείνει τάξεις υποδοχής ή απογευματινά μαθήματα σε σχολεία για τα περισσότερα παιδιά, ένταξη περιορισμένου αριθμού προσφυγοπαίδων με στοιχειώδεις γνώσεις Ελληνικών στο πρωινό πρόγραμμα και μικρές παρεμβάσεις στο πρωινό πρόγραμμα, όπου αυτό είναι εφικτό.

Ανά ηλικία
Ειδικότερα, η Επιτροπή προτείνει όσα παιδιά είναι κάτω από 3 ετών να παραμείνουν υπό την ευθύνη των γονέων τους, όσα είναι από 3-7 ετών να παραμείνουν σε χώρους κοντά στους γονείς τους (στα Κέντρα Φιλοξενίας, εφόσον οι γονείς διαμένουν σε αυτά) και να παρακολουθήσουν κάποια μορφή προσχολικής εκπαίδευσης.
Όσα είναι 7 έως 12 ετών, προτείνει να ακολουθήσουν τάξεις υποδοχής ή άλλες εναλλακτικές μορφές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με την ηλικία, την προηγούμενη εκπαίδευσή τους ή τις μαθησιακές τους ικανότητες.
Όσα είναι άνω των 12 ετών, προτείνεται να ακολουθήσουν τάξεις υποδοχής ή άλλες εναλλακτικές μορφές υποχρεωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με την ηλικία, την προηγούμενη εκπαίδευσή τους ή τις μαθησιακές τους ικανότητες.
Τα παιδιά από 15 έως 18 ετών προτείνεται να ακολουθήσουν τάξεις υποδοχής ή άλλες εναλλακτικές μορφές μη υποχρεωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (επίπεδο λυκείου) ανάλογα με την ηλικία, την προηγούμενη εκπαίδευσή τους ή τις μαθησιακές τους ικανότητες και να ενταχθούν σε μορφές τυπικής ή άτυπης τεχνικής ή επαγγελματικής εκπαίδευσης. Εξετάζεται, επίσης, και η συνέχιση σπουδών των ήδη σπουδαστών προσφύγων.

Ερώτηση Χουντή σε Κομισιόν

Θα χρηματοδοτήσει η Ε.Ε. το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα για να ανταπεξέλθει στα 20.000 επιπλέον παιδιά πρόσφυγες εγκλωβισμένα στην Ελλάδα; Ποιες ΜΚΟ επωφελούνται από κοινοτικούς πόρους στον τομέα της εκπαίδευσης στη χώρα μας και με ποια ποσά;
Αυτά είναι τα καίρια ερωτήματα που έθεσε ο ευρωβουλευτής της «Λαϊκής Ενότητας» Νίκος Χουντής στην Κομισιόν, ενόψει του επικείμενου ανοίγματος των σχολείων το Σεπτέμβριο.
Ο Ν. Χουντής στην ερώτησή του υπογραμμίζει ότι το υποχρηματοδοτούμενο εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει μέχρι το Σεπτέμβριο να ενσωματώσει τους εγκλωβισμένους ανήλικους πρόσφυγες, σύμφωνα με τις διεθνείς υποχρεώσεις της Ελλάδας. Ήδη όμως οι σχολικές αίθουσες, ειδικά στην επαρχία, είναι υπερπλήρεις και υποστελεχωμένες μετά από έξι χρόνια μνημονίων, οπότε χωρίς επιπλέον χρηματοδότηση θα αδυνατεί να ανταπεξέλθει στις νέες προκλήσεις.
Ολοκληρώνοντας, ο Έλληνας ευρωβουλευτής εφιστά την προσοχή στο ότι η Ε.Ε. δεν έχει δώσει ακόμα σαφή απάντηση ως προς το μέλλον των εγκλωβισμένων στην Ελλάδα προσφύγων, ενώ είναι επιτακτική η ανάγκη εφαρμογής πολιτικών ενσωμάτωσης ώστε να αποφευχθούν περαιτέρω ακροδεξιά και εθνικιστικά κινήματα.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey