Δημιουργούν στερεοσκόπιο και υδρορομπότ!

Μαθητές από το μέλλον

27/05/2016 - 22:46

Μπορεί να μοιάζει ακατόρθωτος ο πειραματισμός των μαθητών και των μαθητριών με την τεχνολογία του 21ου αιώνα λόγω της τραγικής υποχρηματοδότησης των σχολείων, μία βόλτα όμως από το πιο πειραματικό… Πειραματικό Λύκειο Μυτιλήνης αρκεί για να διαπιστώσει κανείς ότι το μεράκι των δασκάλων και η όρεξη των παιδιών περισσεύουν για να τολμήσουν να διανύσουν νέους δρόμους από τους πεπατημένους και γνωστούς, που κλείνονται στους τέσσερις τοίχους μιας σχολικής αίθουσας. Και το τελευταίο, ευτυχώς, εντοπίζεται σε πολλά σχολεία του νησιού μας.

Μπορεί να μοιάζει ακατόρθωτος ο πειραματισμός των μαθητών και των μαθητριών με την τεχνολογία του 21ου αιώνα λόγω της τραγικής υποχρηματοδότησης των σχολείων, μία βόλτα όμως από το πιο πειραματικό… Πειραματικό Λύκειο Μυτιλήνης αρκεί για να διαπιστώσει κανείς ότι το μεράκι των δασκάλων και η όρεξη των παιδιών περισσεύουν για να τολμήσουν να διανύσουν νέους δρόμους από τους πεπατημένους και γνωστούς, που κλείνονται στους τέσσερις τοίχους μιας σχολικής αίθουσας. Και το τελευταίο, ευτυχώς, εντοπίζεται σε πολλά σχολεία του νησιού μας.

Το υδρορομπότ
Για τρίτη συνεχή χρονιά, οι καθηγητές Δημήτρης Αϊβαλιώτης και Βλάσης Ταμβακέρας με τους μαθητές Βασιλείου Δανάη, Βλουτέλλη Βασιλική, Παυλή Γιώργο, Πεντογένη Μαριάνθη, Μπέτι Γαβριήλ χρησιμοποιούν το… hydrobot, το ρομπότ του νερού.

Είναι πολύ σημαντικές οι ανακαλύψεις που έγιναν στη διάρκεια της έρευνας, για τον εξοπλισμό της οποίας συνέβαλε το Ίδρυμα Ευγενίδου, οι οποίες χωρίς τη χρήση του ρομπότ θα ήταν αδύνατον να γίνουν. Το εκπαιδευτικό ρομπότ που κατασκεύασαν χρησιμοποιήθηκε για το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Η επίδραση της θερμοκρασίας στην ποιότητα του νερού της θάλασσας. Η περίπτωση του εργοστασίου της ΔΕΗ στη Μυτιλήνη».

Συνεχίζοντας λοιπόν το πρόγραμμα με το hydrobot πραγματοποιήθηκαν μετρήσεις με τη βοήθεια του σκάφους του Πανεπιστημίου Αιγαίου και με τη συνεργασία του καθηγητή Ωκεανογραφίας κ. Ζερβάκη και της καθηγήτριας Χημείας Περιβάλλοντος κ. Κρασακοπούλου. «Με ειδικούς αισθητήρες- πομπούς που ποντίσαμε στη θαλάσσια περιοχή βρίσκουμε πρώτα τα ρεύματα του νερού, ώστε να ξέρουμε πώς θα κάνουμε τις μετρήσεις μας με το hydrobot.


Υδρορομπότ… εν δράσει!

Έγινε και δειγματοληψία θαλασσινού νερού για να δούμε την ποιότητά του με τη βοήθεια ειδικού δειγματολήπτη. Επίσης, με ειδικές παγίδες έγινε δειγματοληψία ιζήματος αλλά και φυτών από τον πυθμένα, όπως οι ποσειδωνίες (τα γνωστά μας φύκια) που βλέπουμε, για να μελετήσουμε τη βιοποικιλότητα της περιοχής του πυθμένα της θάλασσας. Τελικά, ποντίσαμε το hydrobot και αρχίσαμε τις μετρήσεις με βάση τα καθορισμένα σημεία και πορείες που επιλέξαμε από τις παρατηρήσεις μας», λέει στο «Ε» ο κ. Αϊβαλιώτης.

Συμπεράσματα για τη θερμορύπανση
Από τα συμπεράσματα της πειραματικής ομάδας προκύπτει ότι το νερό της ΔΕΗ με τη θερμοκρασία που έχει σταθερά όλο το χρόνο, περί τους 25º C, δεν φάνηκε να αποτελεί αιτία μεγάλης θερμορύπανσης στην περιοχή, με την επιφύλαξη στην επίπτωση που αυτό μπορεί να έχει στη βιοποικιλότητα του θαλάσσιου οικοσυστήματος.

Η ύπαρξη ψαριών μέσα στην κοίτη του χειμάρρου, σχετικά κοντά στην εκβολή του νερού της ΔΕΗ, είναι δείγμα της όχι μεγάλης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, που σε κάθε περίπτωση θα ερευνηθεί την επομένη χρονιά.
Φέτος το πρόγραμμα συνεχίζεται με τη μελέτη του λιμανιού της Μυτιλήνης μετά από πρόταση των μαθητών. Θα χρησιμοποιηθεί υποβρύχια κάμερα για την καταγραφή των φυτικών και ζωικών οργανισμών της περιοχής μελέτης. Εκτός από τη χρήση του hydrobot στην εργασία, θα χρησιμοποιηθεί και μια δική τους, νέα κατασκευή μικροσκοπίου, που στηρίζεται σε smartphone αλλά και σε tablet, και έτσι θα μελετηθούν πρωτόζωα και άλλοι ευμεγέθεις μικροοργανισμοί που θα βρουν στο νερό του λιμανιού.

Το στερεοσκόπιο σε τάμπλετ!
Η ίδια πειραματική ομάδα προβληματίστηκε σε σχέση με τη χρήση των tablets και των smartphones στα σχολεία και πώς αυτά επιδρούν στις επιδόσεις των μαθητών. Με αυτόν τον προβληματισμό επιχείρησε και κατάφερε να προσδώσει στην τεχνολογία τη θέση που της αναλογεί στην εκπαιδευτική διαδικασία, δηλαδή ως εργαλείο διερεύνησης και μάθησης και όχι ως πανάκεια ή ευκαιρία για επιδερμική διασκέδαση ή μέσο για άσκοπες πλοηγήσεις.

Προχώρησε, λοιπόν, σε μια απλή κατασκευή με φτηνά υλικά και πολύ εύκολη χρήση, που στηρίζεται στις ικανότητες των σύγχρονων κινητών και tablets και με τα οποία εξερευνάται εύκολα και δημιουργικά ο μικρόκοσμος που μας περιβάλλει. Η κατασκευή αυτή έγινε προκειμένου να μελετηθούν ευμεγέθεις μικροοργανισμοί που ζουν στο θαλασσινό νερό και όχι μόνο. «Φτιάξαμε ένα στερεοσκόπιο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο στο σχολείο όσο και στο φυσικό περιβάλλον και είναι εύκολο να χρησιμοποιηθεί από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο», λένε οι μαθητές στο «Ε».

Απλά υλικά από πλεξιγκλάς και με αναζήτηση απλών μεν, αλλά κατάλληλα επιλεγμένων φακών και τοποθετημένων κατάλληλα, η ομάδα έφτιαξε στερεοσκόπιο. Η αρχική ιδέα είναι γνωστή στο διαδίκτυο, αλλά σε απλή μορφή, δύσκολη στη κατασκευή από μαθητές και χωρίς αξιόλογα αποτελέσματα.


Τάμπλετ με… στερεοσκόπιο!

Έγινε… viral!
«Η χρήση του στερεοσκοπίου που φτιάξαμε μας εξέπληξε και ξεπέρασε τα αναμενόμενα, δίνοντας φοβερές φωτογραφίες και βίντεο αλλά και την ικανότητα μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να μεταφέρουμε όλα αυτά που είδαμε σε άλλους μαθητές και χρήστες αλλά και σε σχολεία απομακρυσμένα, βοηθώντας τις συνεργασίες μας», λένε οι εκπαιδευτικοί.

Οι μαθητές, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, συμμετέχουν σε ομαδοσυνεργατικές εργασίες, πειραματίζονται, δημιουργούν το δικό τους πολυμεσικό υλικό και το παρουσιάζουν, ενώ αυτοαξιολογούνται από ειδικά διαμορφωμένες εφαρμογές μέσα από ένα εύχρηστο και προσβάσιμο από οπουδήποτε περιβάλλον εργασίας.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey