
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Τρελά κέρδη στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη
Το 2015 ήταν μια χρονιά που έδωσε απρόσμενα μεγάλα κέρδη στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιήθηκαν στο βόρειο Αιγαίο. Η χρονιά είχε ξεκινήσει πολύ άσχημα και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αντιμετώπιζαν τεράστια οικονομικά προβλήματα. Τα δύο στοιχεία που άλλαξαν ριζικά τη ροή των εξελίξεων, ήταν η μεγάλη κάμψη των τιμών των καυσίμων και το μεγάλο προσφυγικό κύμα.
Το 2015 ήταν μια χρονιά που έδωσε απρόσμενα μεγάλα κέρδη στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιήθηκαν στο βόρειο Αιγαίο. Η χρονιά είχε ξεκινήσει πολύ άσχημα και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αντιμετώπιζαν τεράστια οικονομικά προβλήματα. Τα δύο στοιχεία που άλλαξαν ριζικά τη ροή των εξελίξεων, ήταν η μεγάλη κάμψη των τιμών των καυσίμων και το μεγάλο προσφυγικό κύμα.
Οι εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες που πέρασαν από τα νησιά του Αιγαίου με προορισμό τη δυτική και βόρεια Ευρώπη, έδωσαν μεγάλα κέρδη στις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής επιβεβαιώνουν όσα αναφέρουμε πιο πάνω.
Κι αν δεν έκλειναν τα σύνορα τους οι βαλκανικές χώρες, η μεταφορά των προσφύγων θα συνέχιζε να προσφέρει πολύ μεγάλα κέρδη στις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Κατά τη διάρκεια του προηγούμενου χρόνου, είχαμε το εξωφρενικό φαινόμενο το ελληνικό δημόσιο να ναυλώνει πλοία για τη μεταφορά των προσφύγων από τα νησιά και παράλληλα οι πρόσφυγες να πληρώνουν εισιτήριο στα ναυλωμένα πλοία. Το εισιτήριο ανερχόταν στα 60 ευρώ την ημέρα.
Το ρεπορτάζ του «Ε» επικεντρώνεται στην παρουσίαση των στοιχείων της γραμμής Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη από την οποία μετακινήθηκε ο μεγαλύτερος όγκος των προσφύγων. Όμως τα στοιχεία δείχνουν ότι υπήρξε σημαντική αύξηση στη μεταφορά επιβατών και στις γραμμές της Σάμου, ενώ μικρότερη ήταν η μεταφορά επιβατών στις γραμμές των Δωδεκανήσων.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιήθηκαν στο βόρειο Αιγαίο, εκμεταλλεύτηκαν την αυξημένη επιβατική κίνηση που τους έδωσε για πολλούς μήνες, πολύ μεγάλες πληρότητες, και τη μεγάλη κάμψη των τιμών των καυσίμων. Παράλληλα όμως συνέχισαν όλα τα μέτρα που είχαν λάβει τα προηγούμενα χρόνια, για να μειώσουν το κόστος λειτουργίας των πλοίων.
Τα πλοία συνέχισαν να κινούνται με μειωμένες ταχύτητες, παρότι οι μηχανές τους έχουν δυνατότητα να μειώσουν τις ώρες του ταξιδιού. Δεν έκαναν προσφορές και εκπτώσεις στις τιμές των εισιτηρίων, όπως γίνεται σε άλλες περιοχές του Αιγαίου. Επίσης οι περικοπές που έγιναν στο προσωπικό των πλοίων και στους μισθούς των ναυτικών, δεν αποκαταστάθηκαν.
Μαζί με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, κέρδη αποκόμισαν και τα ταξιδιωτικά γραφεία που δραστηριοποιούνται στη Μυτιλήνη. Όλοι θυμούνται τις ατελείωτες ουρές των προσφύγων έξω από τα πρακτορεία, που περίμεναν επί ώρες για την έκδοση ενός εισιτηρίου. Φαίνεται όμως ότι τη μερίδα του λέοντος από αυτά τα κέρδη, πήραν οι τουριστικοί πράκτορες που εμφανίστηκαν στα τέλη του καλοκαιριού και ήταν έτοιμοι να εξυπηρετήσουν τους αραβόφωνους πρόσφυγες.
Ο τρίτος κερδισμένος από την προσφυγική κρίση ήταν το Λιμενικό Ταμείο Λέσβου. Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι απεκόμισε πολλά κέρδη από τη μεταφορά επιβατών.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Το εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2015 στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, μετακινήθηκαν 887.123 επιβάτες, ενώ όταν προστεθούν και τα στοιχεία του Δ΄ τριμήνου, η κίνηση θα ξεπεράσει κατά πολύ το 1.000.000 επιβάτες. Το 2014, η επιβατική κίνηση στη γραμμή ήταν μόλις 669.159 επιβάτες. Το εννεάμηνο του 2014, η επιβατική κίνηση στη γραμμή ήταν 519.466. Δηλαδή κατά το εννεάμηνο του 2015 σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2014, καταγράφηκε αύξηση κατά 367.657 επιβάτες ή ποσοστό 70,77%.
Σε πανελλαδικό επίπεδο, οι επιβάτες που διακινήθηκαν το εννεάμηνο του 2015 ήταν 12.121.969. Την ίδια περίοδο του 2014, η επιβατική κίνηση στο σύνολο της χώρας ήταν 12.605.828. Δηλαδή σε πανελλαδικό επίπεδο καταγράφηκε μείωση της κίνησης κατά 483.859 επιβάτες ή ποσοστό 3,83%.
Ακόμη πιο αποκαλυπτική είναι η εικόνα που δίνει η επιβατική κίνηση στην γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη του Γ΄ τριμήνου (Ιούλιος - Σεπτέμβριος) για τα έτη 2013, 2014, 2015. Οι 240.660 επιβάτες του 2013, αυξήθηκαν σε 250.651 το 2014 και σε 486.963 το 2015.