Άλλη μια χρονιά… πίσω για την Ειδική Αγωγή

01/12/2015 - 15:10

Σε συμπεράσματα που θα πρέπει να προβληματίσουν όλους τους αρμόδιους φορείς, το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και την κυβέρνηση, κατέληξε η ημερίδα για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση στο Βόρειο Αιγαίο, που έγινε το περασμένο Σάββατο στη Χίο και σε αυτή μίλησε και η Ευτυχία Λούκου, εκπρόσωπος της Λέσβου, υπεύθυνη του Κέντρου Διημέρευσης «Κυψέλη».

Σε συμπεράσματα που θα πρέπει να προβληματίσουν όλους τους αρμόδιους φορείς, το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και την κυβέρνηση, κατέληξε η ημερίδα για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση στο Βόρειο Αιγαίο, που έγινε το περασμένο Σάββατο στη Χίο και σε αυτή μίλησε και η Ευτυχία Λούκου, εκπρόσωπος της Λέσβου, υπεύθυνη του Κέντρου Διημέρευσης «Κυψέλη».

Τη ζοφερή κατάσταση που επικρατεί τόσο στα ειδικά σχολεία και το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ), όσο και στα σχολεία γενικής εκπαίδευσης με τις τάξεις ένταξης και τις παράλληλες τάξεις στο Βόρειο Αιγαίο, ανέπτυξαν ομιλητές από τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Χίο και Σάμο, όπως αυτή εμφανίζεται από την αρχή του σχολικού έτους 2015-2016. Την ημερίδα οργάνωσε η Περιφερειακή Ομοσπονδία ΑμεΑ Βορείου Αιγαίου, ενόψει της 3ης Δεκεμβρίου που έχει καθιερωθεί ως εθνική και παγκόσμια ημέρα για τα ΑμεΑ.

Κατατοπίζοντας τους συμμετέχοντες στην ημερίδα για τα προβλήματα που αντιμετωπίζονται στη Λέσβο, η Ε. Λούκου τόνισε: «Η κοινωνία στην οποία ζούμε, είναι μια κοινωνία ανισότητας.

Είναι μια κοινωνία που δυσκολεύεται να αποβάλλει τις αρνητικές στάσεις και συμπεριφορές απέναντι στα άτομα με αναπηρία, τα οποία αντιμετωπίζει άλλοτε με εχθρότητα, άλλοτε με φόβο και άλλοτε με αδιαφορία. Η εκπαίδευση όμως, μπορεί να λειτουργήσει σαν μοχλός άμβλυνσης αυτών των ανισοτήτων, παρέχοντας σε όλους τους ανθρώπους με ή δίχως αναπηρία, τη δυνατότητα να διαμορφωθούν ως προσωπικότητες και να οδηγηθούν σε ατομική και κοινωνική πρόοδο».

Κοινά προβλήματα
Κοινό πρόβλημα όλων των σχολείων, του Ειδικού Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου Μυτιλήνης, του ΕΕΕΕΚ και του Ειδικού Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου Καλλονής, είναι η καθυστέρηση της στελέχωσης τους με εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό. Όπως χαρακτηριστικά μας έλεγε η κ. Λούκου «η σχολική χρονιά ξεκίνησε στις 11 Σεπτεμβρίου και στα ειδικά σχολεία ένα μήνα αργότερα, και αυτό συμβαίνει κάθε χρόνο».

Από την άλλη, το μόνιμο πρόβλημα των εκπαιδευτικών δομών του νησιού που απασχολούν ΑμεΑ, είναι το ότι απουσιάζει το μόνιμο προσωπικό. Υπάρχουν ελάχιστες οργανικές θέσεις ανά εκπαιδευτήριο και όλα τα υπόλοιπα «κενά» καλύπτονται από αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.

Όπως έχει αναφέρει πολλάκις το «Ε», μεταφέροντας απόψεις των συλλόγων γονέων, το πρόβλημα με τους αναπληρωτές είναι ότι αφενός αργούν να τοποθετηθούν και αφετέρου αλλάζουν κάθε σχολική χρονιά, με αποτέλεσμα να εντοπίζεται αδυναμία στις σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων ΑμεΑ, που με μια σχέση σταθερή μπορούν να λειτουργήσουν πολύ καλύτερα.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι για όλες τις προαναφερθείσες δομές εξυπηρετούνται 70 ΑμεΑ στη Λέσβο με τρεις οργανικές θέσεις μόνο!

Στερεότυπα και προκαταλήψεις
Από την άλλη, και σε αυτό που στάθηκε ιδιαίτερα η ημερίδα, είναι το γεγονός ότι ειδικά στη Λέσβο, φαίνεται ότι δεν έχουν καταγραφεί συνολικά τα ΑμεΑ, αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι το Ειδικό Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο Καλλονής απαριθμεί μόνο τρία παιδιά, ενώ καλύπτει όλα τα γύρω χωριά. «Δυστυχώς υπάρχει πολύς δρόμος ακόμα να διανυθεί, ώστε να αποδεχτούν την κατάσταση οι οικογένειες και να στείλουν τα παιδιά τους στα ειδικά σχολεία.

Αυτό που δεν κατανοούν συχνά οι κηδεμόνες είναι ότι το να απομονώνονται τα παιδιά, εξαιτίας στερεοτύπων και προκαταλήψεων που επικρατούν, κάνει μεγαλύτερο το πρόβλημα,» εξηγεί η κ. Λούκου.

Για την ακαταλληλότητα των χώρων του ΕΕΕΕΚ, έχουμε αναφερθεί πολλές φορές. Οι αίθουσες είναι λυόμενες, μη προσβάσιμες και χωρίς τις απαραίτητες προδιαγραφές. Σε ό,τι αφορά την κτιριακή υποδομή όπου φιλοξενούνται, το Ειδικό Νηπιαγωγείο και Δημοτικό βρίσκεται στο ισόγειο. Οι αίθουσες είναι χωρισμένες με γυψοσανίδες χωρίς φυσικό αερισμό, ενώ το χαλίκι με το οποίο είναι διαμορφωμένη η αυλή, δυσκολεύει την κινητικότητα των παιδιών.

Θετικές εξελίξεις
Αρκετά θετικό βρήκαν στην ημερίδα οι παρευρισκόμενοι το γεγονός ότι το Ειδικό Νηπιαγωγείο Καλλονής βρίσκεται στον ίδιο αύλειο χώρο με τα άλλα δύο νηπιαγωγεία της περιοχής, με συνέπεια να επιτυγχάνεται και η κοινωνική ενσωμάτωση των παιδιών ερχόμενα σε επαφή με τα άλλα παιδιά μοιράζοντας κοινές δράσεις. Εντός των ημερών, μάλιστα το σχολείο θα μεταφερθεί σε ένα κοντέινερ 32 τ.μ. αντί 15 τ.μ. που φιλοξενούνται αυτή τη στιγμή.

Ενημέρωση των γονέων
Αδήριτη ανάγκη χαρακτηρίζει η κ. Λούκου, τη σωστή και πληρέστερη ενημέρωση των γονέων για αποσαφήνιση των εννοιών ειδικού σχολείου, τμήματος ένταξης, παράλληλης στήριξης: «Η εκπαίδευση αποτελεί ένα μέσο κοινωνικοποίησης και μπορεί να συμβάλλει στην ανατροπή κοινωνικών δεδομένων καθώς και στη δημιουργία μιας νέας κουλτούρας για την αναπηρία.

Για το λόγο αυτό προτείνεται η δημιουργία ενός νέου εκπαιδευτικού μοντέλου, το οποίο θα αντιλαμβάνεται την αναπηρία τόσο ως συνέπεια της μειωμένης συμμετοχής του ατόμου στην εκπαιδευτική και πολιτισμική δράση του κοινωνικού συνόλου, όσο και στην απόρριψη της δικής του κουλτούρας επειδή αυτή θεωρείται ότι διαφοροποιείται από την κυρίαρχη πλειοψηφική κουλτούρα του συνόλου».

Έντυπη έκδοση της Εφημερίδας Εμπρός

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey