Ο Σωτήρης Ζαμτράκης, πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Λέσβου, μιλά στο «Ε»

Η κατάσταση είναι δραματική με τους πρόσφυγες και ας μη την ωραιοποιούμε...

03/07/2015 - 23:23

Όταν μπήκα στο γραφείο του τον βρήκα… «φουρκισμένο». Υπέγραφε μια επιστολή προς το Λιμεναρχείο Μυτιλήνης ζητώντας τους να κάνουν το αυτονόητο. Να διαφυλάξουν το χώρο του Λιμανιού Μυτιλήνης!

Όταν μπήκα στο γραφείο του τον βρήκα… «φουρκισμένο». Υπέγραφε μια επιστολή προς το Λιμεναρχείο Μυτιλήνης ζητώντας τους να κάνουν το αυτονόητο. Να διαφυλάξουν το χώρο του Λιμανιού Μυτιλήνης!

«Δηλαδή πρέπει να στέλνω κάθε μέρα έγγραφο στο Λιμεναρχείο για τη φύλαξη του λιμανιού; Κοίτα δίπλα στη πόρτα του γραφείου μου. Ένας σωρός από κλινοσκεπάσματα στα οποία κάθε βράδυ έρχονται οι ίδιοι άνθρωποι για να κοιμηθούν. Πού είναι η φύλαξη του λιμανιού;»

Εννοείται πως μετά από τέτοια υποδοχή η συζήτηση ξεκίνησε από το θέμα των προσφύγων, ένα θέμα που καίει τους κατοίκους της Μυτιλήνης αλλά κυρίως όμως όλους όσοι εμπλέκονται στη λειτουργία του λιμανιού (δεν είχε ενσκήψει το θέμα των τραπεζών). Δε χάνω την ευκαιρία και τον ρωτάω:

Ναι, μα τώρα βλέπω πολύ καλύτερη την κατάσταση;
«Δίνουμε καθημερινό αγώνα για να λειτουργήσει χωρίς προβλήματα το λιμάνι αλλά και με την εικόνα που αρμόζει. Εκταμιεύουμε χρήματα για τη βελτίωσή του και δε μπορούμε Να, πρόσφατα εκταμιεύσαμε 20.000 ευρώ για να επιδιορθώσουμε το στέγαστρο του λιμανιού που έχει καταστραφεί από τους πρόσφυγες, αλλά ο εργολάβος δεν προχωράει.

Για ποιο λόγο να ξοδευτούν τα χρήματα και την άλλη μέρα πάλι να καταστραφεί ο χώρος από τους πρόσφυγες που έχουν κάνει κατάληψη; Οι βρύσες του λιμανιού τρέχουν 24 ώρες το εικοσιτετράωρο. Καλά κάνουν οι ταλαίπωροι πρόσφυγες και τις χρησιμοποιούν, αλλά γιατί τις αφήνουν ανοικτές; Μας ήρθε λογαριασμός από το Δήμο μόνο για νερό 7.500 ευρώ.

Πώς θα πληρωθεί αυτό το ποσό; Έστειλα έγγραφο στο Δήμο παρακαλώντας να μας μειώσουν τουλάχιστον την τιμή του νερού. Στο λιμάνι έχουμε 15 pila (σ.σ. κουτιά υποδοχής σκαφών με ρεύμα, νερό κ.λπ.). Καταστρέφονται, τα φτιάχνουμε και ξανά καταστρέφονται. Ήδη έχουμε ξοδέψει πάνω από 20.000 ευρώ για τις σχετικές επιδιορθώσεις. Έχουμε κάνει μια σύμβαση 3.000 ευρώ με ιδιώτη για την καθαριότητα του λιμανιού.

Ο άνθρωπος τρέχει καθαρίζει και μετά πάλι βρομιά και σκουπίδια. Ευτυχώς που υπάρχει συνεργασία με το Δήμο Λέσβου και με τον αντιδήμαρχο Γ. Κατζανό κι επεμβαίνει προκειμένου να διατηρήσουμε όσο μπορούμε καλύτερη την εικόνα του λιμανιού μας».

Έχετε χρηματοδότηση προκειμένου να μπορέσετε να αντιμετωπίσετε τα οξυμένα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από τους πρόσφυγες;
«Χρήματα; Όχι μόνο δεν μας έχουν δώσει, αλλά κανείς δεν με κάλεσε σε διάφορες επισκέψεις και συσκέψεις που γίνονται για την κατάσταση στο Λιμάνι της Μυτιλήνης. Γράψ’ το σε παρακαλώ. Ήρθαν δυο υπουργοί, κάλεσαν τον οποιονδήποτε σχετικό ή άσχετο και κανείς δε σκέφτηκε να καλέσει το βασικό υπεύθυνο του Λιμανιού.

Γιατί το Λιμενικό Ταμείο και εγώ που το εκπροσωπώ είμαι ο βασικός υπεύθυνος. Εάν γίνει ένα τυχαίο γεγονός, εάν π.χ. μια Αμερικάνα που βγαίνει από τη λέμβο του κρουαζιερόπλοιου σπρωχτεί, πέσει στη θάλασσα ή οτιδήποτε άλλο, εγώ θα είμαι ο μοναδικός υπεύθυνος, εγώ θα πάω φυλακή.

Η κατάσταση είναι δραματική και ας μην την ωραιοποιούμε στο πλαίσιο της ευαισθησίας που μας διακρίνει».

Μπορεί κάτι να γίνει για το θέμα αυτό;
«Λίγα πράματα. Είχαμε μια προσφορά από τα παιδιά της Ομάδας Φουσκωτών οι οποίοι προσφέρθηκαν να αναλάβουν το καθαρισμό με δυο προϋποθέσεις.

Πρώτον την παροχή των σχετικών καυσίμων και δεύτερο ένα σκάφος όπου θα εναποθέτουν επάνω τα απορρίμματα που υπάρχουν στις ακτές. Και το πρόβλημα είναι μεγάλο και δημιουργείται κοινωνικό πρόβλημα.

Να φανταστείτε ότι τώρα φεύγουν με το πλοίο της γραμμής καθημερινά περίπου 300 πρόσφυγες τη στιγμή που έρχονται 600 με 900 την ημέρα. Που σημαίνει ότι σε έναν μήνα μπορούμε να φτάσουμε σε 10.000 πρόσφυγες στη Λέσβο. Δηλαδή ένα νέο χωριό καθημερινά. Και καλά που με μια καραβιά μπόρεσαν κι έφυγαν 1.800 άτομα. Εδώ ανακύπτει ένα άλλο πρόβλημα.

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, που τώρα παραλαμβάνουν περίπου 300 πρόσφυγες ανά ταξίδι, δηλώνουν πως λόγω της τουριστικής κίνησης που αρχίζει τον Ιούλιο η δυνατότητα αυτή δεν θα υπάρχει. Τι γίνεται τότε; Πώς θα αντιμετωπιστεί;»

Τι μπορεί να γίνει για όλη αυτήν την κατάσταση;
«Να γίνει ένα Συντονιστικό Όργανο όπου εκεί θα θέτουν οι διάφοροι εμπλεκόμενοι φορείς τα προβλήματα για τα οποία κατόπιν συζήτησης θα βρίσκουμε τις καλύτερες λύσεις. Νομίζω στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφερθώ στα παιδιά του λιμεναρχείου που καθημερινά δίνουν δύσκολο αγώνα.

Έναν αγώνα που τους στερεί όμως τις υπηρεσίες του στην τοπική κοινωνία. Όπως ας πούμε τον έλεγχο και τη διευθέτηση των αυτοκινήτων στην Προκυμαία. Τώρα οι άνθρωποι αυτοί έτσι που είναι εξαντλημένοι δεν έχουν τη δυνατότητα. Το νησί θα έπρεπε να κηρυχθεί σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Είναι κρίμα μόνος του ο Σπύρος Γαληνός να τρέχει να κάνει ό,τι μπορεί»

Οι Πύλες και το master plan του νέου λιμανιού

Η λειτουργία της Πύλης Πέτρας, που άρχισε να λειτουργεί από πέρυσι το φθινόπωρο, πώς πάει;
«Εάν εξαιρέσεις το γνωστό πρόβλημα με τη νομιμότητα του υφιστάμενου κτηρίου, λειτουργεί κανονικά και έχει προγραμματιστεί να δεχτεί την επίσκεψη κρουαζιερόπλοιου. Επίσης, έχει σταλεί έγγραφο της τουρκικής εταιρείας “Τuryol”, η οποία ανακοινώνει την προσέγγιση πλοίου της στο πλαίσιο ανοίγματος γραμμής Αϊβαλί-Πέτρας. Ελπίζουμε να υλοποιηθεί ή έστω μέσω ενός άλλου λιμανιού της Τουρκίας».
 
Και όσον αφορά την Πύλη Πλωμαρίου;
«Εκεί το έργο εκτελείται με πιο αργές διαδικασίες προκειμένου να αποφευχθούν τα προβλήματα που ενέσκηψαν με την Πύλη Πέτρας.

Έχουμε εξασφαλίσει 80.000 ευρώ για βελτίωση της προβλήτας και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε από την πλευρά μας για να μην υπάρξουν καθυστερήσεις. Θα ήθελα όμως να σημειώσω και μια παρέμβασή μας στο Πέραμα. Εκεί αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα με την προβλήτα. Έχουμε ήδη εξασφαλιστεί 80.000 ευρώ και σύντομα θα ξεκινήσει το έργο».

Με το νέο λιμάνι Μυτιλήνης τι γίνεται;
«Αυτό θα εξεταστεί με βάση το σχεδιαζόμενο Master Plan, χρηματοδοτούμενο με ποσό 500.000 ευρώ. Η σύνταξη της μελέτης ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2014 και με βάση την υπογραφείσα σύμβαση είναι διάρκειας 20 μηνών.

Η μελέτη αφορά όλο το συγκρότημα του λιμανιού, το κυρίως λιμάνι, το νέο λιμάνι, την προκυμαία, με λίγα λόγια ό,τι έχει σχέση με το Λιμενικό Ταμείο. Έτσι λοιπόν θα πρέπει να ολοκληρωθεί η μελέτη και με βάση τη χρηματοδότηση θα προβούμε στις απαιτούμενες ενέργειες».

Πόσα χρήματα έχει το Λιμενικό Ταμείο;
«Με το γνωστό κούρεμα που έγινε το 2012 χάθηκαν 1.200.000 ευρώ και σήμερα στο ταμείο μας έχουμε περίπου 2,8 εκατ. ευρώ. Αποθεματικό το οποίο βέβαια με βάση τις τελευταίες εξελίξεις είναι τοποθετημένο στην Τράπεζα Ελλάδος για τους γνωστούς λόγους».

Με το Εμπορικό Λιμάνι Μυτιλήνης, το οποίο ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ, τι γίνεται;
«Έχουμε βάλει δικηγόρο προκειμένου να διευθετήσουμε το πρόβλημα αυτό. Δυστυχώς από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ υπάρχει πλήρης άρνηση διαλόγου για τη χρήση και αξιοποίηση του Εμπορικού Λιμανιού. Έχουμε έλθει σε επαφή με τον υπεύθυνο υπουργό Θόδωρο Δρίτσα, από τον οποίο διακρίνω τη διάθεση να βοηθήσει…».

 

«Τη χειρουργική την αγάπησα με πάθος»

Από γιατρός και δήμαρχος, πρόεδρος Λιμενικού Ταμείου. Μετανιώσατε που δεχθήκατε τη θέση;
«Έχω μάθει σαράντα χρόνια να προσφέρω στο συνάνθρωπό μου, στο συμπατριώτη μου, στο συγχωριανό μου. Και θα προσφέρω τις όποιες υπηρεσίες μου όσο μπορώ κι όπου κι αν είμαι. Και όταν δέχθηκα το Φεβρουάριο του 2014 τη θέση του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου αμισθί- και να το σημειώστε αυτό-, το έκανα για να συνεχίσω να προσφέρω. Η θητεία μου λήγει το 2017 και η φιλοδοξία μου είναι όχι μόνο να ολοκληρωθεί η μελέτη του νέου Master Plan αλλά και να αρχίσει να υλοποιείται».

Νομίζω, κύριε Ζαμτράκη, ότι παλαιότερα σάς είχαν προτείνει να είστε υποψήφιος δήμαρχος;
«Αλήθεια είναι. Μου έκαναν προτάσεις για να είμαι υποψήφιος δήμαρχος Λέσβου το 2010. Τότε μόλις είχα πάρει σύνταξη, ολοκλήρωνα την οκταετή μου θητεία ως δήμαρχος Γέρας. Αλλά μου είχαν επίσης προτείνει να είμαι και υποψήφιος βουλευτής. Θα μπορούσα να δεχθώ και στις δύο περιπτώσεις έκανα όμως τις επιλογές. Ξέρετε όμως τι θα ήθελα να κάνω. Να μπορούσα να επέστρεφα στη χειρουργική. Είναι κάτι που αγάπησα και υπηρέτησα επί χρόνια με πάθος. Εάν υπήρχε κάποια ιδιωτική κλινική στη Λέσβο, θα παρατούσα τα πάντα και θα χειρουργούσα.

Τον ελεύθερο χρόνο με τι ασχολείστε;
«Όπως όλοι, έχω κι εγώ το μπαχτσέ μου και είμαι ευτυχισμένος όταν παίρνω μαζί μου την τετράχρονη εγγονή μου και πάμε να μαζέψουμε τα λαχανικά μας…».

 

Οι σταθμοί της ζωής
1945 Γέννηση στον Παλαιόκηπο
1962 Τελειώνει το Γυμνάσιο
1969 Πτυχίο με άριστα από την Ιατρική Σχολή Αθηνών
1983 -1989 Δ/ντής Νοσοκομείου Ναυπλίου
1973 Παντρεύεται τη Στέλλα Φαιδά
1974 Γεννιέται ο πρώτος του γιος Στρατής
1979 Γεννιέται ο γιος του Παναγιώτης
1989 Δ/ντης στο Β΄ Χειρουργικό Τμήμα Νοσ. Μυτιλήνης
2002-2010 Δήμαρχος Γέρας
2010 Συνταξιοδοτείται από το Νοσοκομείο Μυτιλήνης
2014 Πρόεδρος Λιμενικού Ταμείου

Η συνάντηση
Η συνάντηση ξεκίνησε στο γραφείο του και κατέληξε να βολτάρουμε στο λιμάνι εν μέσω τουριστών, προσφύγων, σκηνών, αυτοκινήτων! Με λίγα λόγια σε ένα τριτοκοσμικό λιμάνι…

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey