«Πώς να τρέξουν έργα απ’ το Λιμενικό Ταμείο, χωρίς προσωπικό, αρμοδιότητες και… χερσαίες ζώνες» αναρωτιέται ο Σωτήρης Ζαμτράκης

Λιμενικά… ευτράπελα

25/07/2014 - 14:19

Δεν αρκεί μόνο να εξασφαλιστούν κονδύλια για έργα αλλά να συντρέχουν και μια σειρά από άλλες προϋποθέσεις, ικανές και αναγκαίες για να απορροφηθούν, ειδικά όταν οι εργασίες αφορούν σε λιμάνια που διαχειρίζεται ένας φορέας,

Δεν αρκεί μόνο να εξασφαλιστούν κονδύλια για έργα αλλά να συντρέχουν και μια σειρά από άλλες προϋποθέσεις, ικανές και αναγκαίες για να απορροφηθούν, ειδικά όταν οι εργασίες αφορούν σε λιμάνια που διαχειρίζεται ένας φορέας, το Λιμενικό Ταμείο Λέσβου, που ως γνωστό υπολείπεται πιστοποίησης, ελλείψει προσωπικού, για την υλοποίηση έργων. Χθες ο Κώστας Μουτζούρης, που ως Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής είχε συμβάλλει στην έγκριση πιστώσεων για τη χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους εργασιών σε λιμάνια της Λέσβου, διαπιστώνει (ψέγοντας εμμέσως πλην σαφώς το Λιμενικό Ταμείο γι’ αυτό) πως, αν είχαν απορροφηθεί τα κονδύλια, θα μπορούσαν να εξασφαλιστούν κι άλλα για λιμάνια που χρειάζονται παρεμβάσεις.

Μιλώντας στο «Ε» ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σωτήρης Ζαμτράκης, ανοίγει έναν μακρύ κατάλογο αιτιών εξαιτίας των οποίων δεν προχώρησαν τα έργα, στον οποίο φιγουράρει σε κάποιο λιμάνι και η αιτία της έλλειψης χερσαίων ζωνών, απαράβατη προϋπόθεση για να γίνει λιμενικό έργο.

Θα έμπαιναν και νέα

«Στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) 2014 του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου επαναπεριλήφθηκαν οι χρηματοδοτήσεις για τους ίδιους επτά λιμένες της Λέσβου (Πέτρα, Μήθυμνα, Ντίπι, Ταβάρι, Παναγιούδα, Θερμή, Σκάλα Συκαμνιάς), τους οποίους είχαμε περιλάβει στο ΠΔΕ 2013, επειδή δυστυχώς δεν τις απορροφήσαμε» σημειώνει σε χθεσινό ενημερωτικό του δελτίο ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ), προσθέτοντας: «Εάν είχαν απορροφηθεί οι πιστώσεις 2013, θα ήταν δυνατό στο ΠΔΕ 2014 να περιληφθούν για χρηματοδότηση νέοι λιμένες της Λέσβου (Μιστεγνά, Κράτηγος, Μάρμαρο, Σκάλα Παρακοίλων κ.ά.), για τους οποίους έχουμε ετοιμάσει φακέλους».
Ο κ. Μουτζούρης πολλές φορές, ήδη απ’ το 2012, όταν αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις είχε δεσμεύσει για τα λιμάνια Περάματος και Πλωμαρίου, αναφέρθηκε με δημόσιες δηλώσεις του στην ανάγκη να επιταχυνθούν οι ρυθμοί απορρόφησης των κονδυλίων, που συνολικά θυμίζουμε για τα εννιά λιμάνια ήταν της τάξης των 1,3 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους, για να μην υπάρξει απώλειά τους.

Γραφειοκρατία και… αποφαινόμενα

Πράγματι, εξήγησε ο κ. Ζαμτράκης, δεν έχουν ξεκινήσει όλα τα έργα που εντάχθηκαν και χρηματοδοτούνται απ’ το ΠΔΕ, γιατί όπως επισήμανε, «καταρχάς, δεν υπήρχαν μελέτες. Μάλιστα, για να ενισχυθεί ο ένας και μοναδικός μηχανικός του Λιμενικού Ταμείου, ζήτησα, και μετά από πολλά αιτήματα έγινε αποδεκτό, και παραχωρήθηκε επιπλέον μία μηχανικός απ’ τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, που εργάζεται προς την ίδια κατεύθυνση».

Μέχρι τώρα έχουν ολοκληρωθεί πέντε μελέτες, μπαίνει μια τάξη, όπως τόνισε ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, επισημαίνοντας πως πράγματι μέχρι το τέλος του χρόνου πρέπει τα διατιθέμενα κονδύλια να έχουν απορροφηθεί. Όπως πρόσθεσε, έχουν ξεκινήσει τα έργα σε Πλωμάρι και Πέραμα, τώρα προχωρούν σε Παναγιούδα και Συκαμιά και έπονται και τα υπόλοιπα.

«Η έλλειψη προσωπικού είναι μόνο η μία διάσταση του προβλήματος» ανέφερε ο κ. Ζαμτράκης, τονίζοντας πως ο φορέας δεν έχει εκ του νόμου τη δυνατότητα να προκηρύξει και να δημοπρατήσει έργα, οπότε αναγκαστικά εκ των πραγμάτων απευθύνεται στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου.

«Υπάρχει μια δαιδαλώδης γραφειοκρατία, που αφορά στον ορισμό αποφαινομένων οργάνων για κάθε βήμα της όλης πολύπλοκης διαδικασίας» υποστήριξε ο κ. Ζαμτράκης, συμπληρώνοντας: «Και δεν είναι μόνο αυτό. Καμιά φορά, όταν κυριαρχεί η πολιτική λειτουργία στην επιλογή κάποιων πράξεων, επιλέγονται και περιοχές που δεν πληρούν τις προδιαγραφές για να εκτελεστεί έργο. Για παράδειγμα, αναφέρω πως η μία πίστωση αφορά σε λιμάνι που δεν έχει αναγνωρισμένη χερσαία ζώνη και δε μπορεί να παρέμβει το Λιμενικό Ταμείο εκεί, γι’ αυτό και τώρα τρέχουμε, όπως και σε άλλα λιμάνια, για τον καθορισμό της χερσαίας ζώνης».

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey