Καμπανάκι κινδύνου από τη ΝΕΛ

H αρχή του τέλους της ακτοπλοΐας;

23/01/2013 - 15:52

Στο μικρόκοσμο του βορείου Αιγαίου, η απόφαση της ΝΕΛ να θέσει ταυτοχρόνως σε ακινησία τρία πλοία της φαντάζει ως βαρύ πλήγμα για τη Λήμνο και εν μέρει για τη Λέσβο. Κι ως ένα βαθμό έτσι είναι τα πράγματα. Ωστόσο η κίνηση αυτή είναι μόνο τμήμα του συνεχούς και αδυσώπητου πολέμου στο χώρο της ακτοπλοΐας.

Στο μικρόκοσμο του βορείου Αιγαίου, η απόφαση της ΝΕΛ να θέσει ταυτοχρόνως σε ακινησία τρία πλοία της φαντάζει ως βαρύ πλήγμα για τη Λήμνο και εν μέρει για τη Λέσβο. Κι ως ένα βαθμό έτσι είναι τα πράγματα. Ωστόσο η κίνηση αυτή είναι μόνο τμήμα του συνεχούς και αδυσώπητου πολέμου στο χώρο της ακτοπλοΐας.

Το πρώτο και άμεσο πρόβλημα της ΝΕΛ και κάθε ακτοπλοϊκής εταιρείας είναι οι μεγάλες δαπάνες σε καύσιμα σε μια περίοδο που η επιβατική κίνηση στα πλοία έχει μειωθεί δραστικά. Για να το πούμε πιο απλά, η ΝΕΛ θέλει να θέσει τα πλοία της τώρα εκτός δρομολογίων, προκειμένου να αποφύγει τις δαπάνες καυσίμων. Το ζήτημα αυτό είναι κεφαλαιώδους σημασίας για τη ΝΕΛ από τη στιγμή που αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα ρευστότητας.

Συχνά - πυκνά, στελέχη της εταιρείας αναφέρουν ότι είναι αναγκασμένα να δίνουν πραγματική μάχη για να εξασφαλίσουν τα κεφάλαια που χρειάζονται προκειμένου να βάλουν καύσιμα στα πλοία της εταιρείας, διότι οι εταιρείες εμπορίας των καυσίμων απαιτούν να πληρώνονται τοις μετρητοίς, ενώ το Δημόσιο πληρώνει με καθυστέρηση πολλών μηνών τις εταιρείες για τις άγονες γραμμές που εξυπηρετούν και οι τράπεζες έχουν σταματήσει να χρηματοδοτούν τη ΝΕΛ, όπως και τις περισσότερες εταιρείες του κλάδου. Οι μόνοι που συνδράμουν την εταιρεία στην προσπάθεια της να επιβιώσει, είναι οι εργαζόμενοι που ανέχονται υπομονετικά τις καθυστερήσεις στις πληρωμές τους.

Μήνυμα…
Η επιλογή τής ΝΕΛ να θέσει σε ακινησία τα τρία πλοία της την προηγούμενη Παρασκευή, αποτελεί μήνυμα προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και τις τράπεζες ότι έχει εξαντλήσει κάθε περιθώριο επιβίωσης κι αν δεν την χρηματοδοτήσουν, αν δεν της καταβάλουν τα οφειλόμενα, θα καταρρεύσει. Μια κατάρρευση της ΝΕΛ αυτήν τη στιγμή, σημαίνει ότι θα τιναχθούν στον αέρα οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών του βορείου Αιγαίου, θα μείνουν άνεργοι εκατοντάδες εργαζόμενοι, θα χάσουν (οριστικά) τα κεφάλαιά τους όσοι επένδυσαν στην εταιρεία, θα χάσουν τα κεφάλαια που δάνεισαν στην εταιρεία οι τράπεζες και επίσης το Δημόσιο θα πρέπει να βρει άλλα πλοία να καλύψει τις άγονες γραμμές που έως τώρα κάλυπταν τα πλοία τής ΝΕΛ.

Σε δεύτερο επίπεδο, η κίνηση της ΝΕΛ σχετίζεται άμεσα με τα άλλα ανοιχτά μέτωπα της εταιρείας. Θυμίζουμε ότι η Ναυτιλιακή, αν και έχει κερδίσει την άγονη γραμμή των Δωδεκανήσων από τον περασμένο Νοέμβριο, η γραμμή εξυπηρετείται από το «Διαγόρας» τής Blue Star Ferries επειδή η τελευταία έχει προσφύγει κατά της απόφασης στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Kρίσιμο ζήτημα για τη ΝΕΛ είναι και ότι το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών προσφάτως ενέκρινε την αλλαγή της ώρας απόπλου τού «Blue Star Patmos», η δρομολόγηση του οποίου στην κύρια γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, μετά από απόφαση του Υπουργείου, εξ αρχής και μέχρι σήμερα αποτελεί αιτία πολέμου για τη ΝΕΛ, που δραστηριοποιείται στη γραμμή αυτή εδώ και 40 χρόνια.

 

Γ. Σπιλάνης προς ΝΕΛ:
«Δεν ανεχόμαστε μονομερείς ενέργειες»

Νέα κόντρα προέκυψε μεταξύ της ΝΕΛ και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, κι αυτήν τη φορά το θέμα είναι οι άγονες γραμμές που εξυπηρετεί η εταιρεία στο βόρειο Αιγαίο.

Η ΝΕΛ στις 18 Ιανουαρίου ζήτησε από το Υπουργείο να τεθούν σε ετήσια ακινησία τα πλοία της «European Express», «Θεόφιλος» και «Aqua Maria». Σε ό,τι αφορά στο «European Express», το Υπουργείο δεν είχε λόγο να προβάλει καμμία αντίρρηση, καθώς η γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη καλύπτεται από το «Νήσος Χίος» και το «Blue Star Patmos». Σε ό,τι αφορά όμως τα άλλα δύο πλοία, που κατά κύριο λόγο εξυπηρετούν τη Λήμνο, δε δέχεται να τεθούν σε ακινησία χωρίς να αντικατασταθούν από άλλα, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση που έχει συνάψει η ΝΕΛ με το Ελληνικό Δημόσιο.

Η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου έχει προτείνει στο Υπουργείο για το διάστημα που τα πλοία της θα είναι σε ακινησία, να τροποποιηθούν τα δρομολόγια των πλοίων «Μυτιλήνη» και «Ταξιάρχης», για να πραγματοποιεί το καθένα ένα δρομολόγιο την εβδομάδα στην άγονη γραμμή που συνδέει την Καβάλα με τα νησιά του βορείου Αιγαίου. Το Υπουργείο δε δέχεται την πρόταση αυτή, λέγοντας ότι το πρόγραμμα δρομολογίων των πλοίων είναι έτσι κι αλλιώς πιεσμένο, με αποτέλεσμα να μην εξυπηρετούνται σωστά και με την αναγκαία επάρκεια οι επιβάτες των νησιών. Επιπλέον μένει ακάλυπτο το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Βαθύ.

Χθες το μεσημέρι, ο γενικός γραμματέας Αιγαίου, Γιάννης Σπιλάνης, σε δήλωσή του στο «Ε» τόνισε: «Κατανοούμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες, αλλά δεν μπορούμε να δεχθούμε μονομερείς ενέργειες. Η ΝΕΛ μάς έστειλε το αίτημα στις 18 Ιανουαρίου και αμέσως έθεσε τα πλοία της σε ακινησία, χωρίς να έχει την έγκρισή μας. Κι αυτό δεν μπορεί να γίνει δεκτό, διότι υπάρχει προγραμματισμός για τα δρομολόγια των πλοίων έως τις 31 Ιανουαρίου και γιατί η ετήσια ακινησία των πλοίων οφείλει να γίνεται προγραμματισμένα, προκειμένου εγκαίρως να ενημερώνονται οι επιβάτες. Θα πρέπει να καταλάβουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ότι ο λόγος που εκτελούνται τα δρομολόγια των άγονων γραμμών είναι για να εξυπηρετείται το επιβατικό κοινό κι όχι οι εταιρείες.»

Ο κ. Σπιλάνης μάς τόνισε ότι το Υπουργείο θα πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα για να συνεχιστεί απρόσκοπτα η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών του βορείου Αιγαίου με την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μπορεί να φθάσει μέχρι και σε απευθείας ανάθεση της κάλυψης των γραμμών σε άλλη εταιρεία αν η ΝΕΛ δεν τηρήσει τις υποχρεώσεις της.

 

Στη Λήμνο φοβούνται για τα… «απόνερα»

Αναστάτωση έχει προκαλέσει στη Λήμνο η απόφαση της ΝΕΛ να προχωρήσει στην αποδρομολόγηση των πλοίων «Θεόφιλος» και «European Express». Οι φορείς του νησιού δείχνουν ιδιαίτερα προβληματισμένοι, καθώς εκφράζονται φόβοι για πιθανή αλλαγή των δρομολογίων με επιπτώσεις στην ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού.

Αμέσως, ο δήμαρχος Λήμνου, Αντώνης Χατζηδιαμαντής, επικοινώνησε με το γενικό γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Σπιλάνη, στον οποίο εξέθεσε την αγωνία των κατοίκων του νησιού σε περίπτωση μείωσης ή αλλαγής των δρομολογίων εξ αιτίας της αποδρομολόγησης των συγκεκριμένων πλοίων. Ο γενικός γραμματέας ενημέρωσε το δήμαρχο ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου απάντησε αρνητικά στο αίτημα αποδρομολόγησης και ζήτησε από τη ΝΕΛ αν επανέλθει με το αίτημα, να έχει και τις απαραίτητες λύσεις για την εξυπηρέτηση των επιδοτούμενων γραμμών.

«Σε κάθε περίπτωση, αναμένουμε ότι η εταιρεία θα υποχρεωθεί να τηρήσει τις συμβατικές της υποχρεώσεις», δήλωσε ο κ. Χατζηδιαμαντής, τονίζοντας παράλληλα ότι «η κρίσιμη κατάσταση στην ακτοπλοΐα είναι γνωστή σε όλους. Από δω και πέρα το κράτος θα πρέπει να διασφαλίσει τη σωστή και πλήρη υλοποίηση των συμβάσεων υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος. Δε θα πρέπει να ταλαιπωρηθούν για ακόμη μια φορά οι νησιώτες. Περιμένουμε να μην αλλάξει κάτι στο χάρτη των δρομολογίων.».

Ο δήμαρχος Λήμνου, που βρίσκεται στην Αθήνα προκειμένου να πραγματοποιήσει συναντήσεις με υπουργεία για θέματα που αφορούν το νησί, είναι σε συνεχή επικοινωνία και με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, ώστε σε περίπτωση που προκύψει κάποια ενδεχόμενη αλλαγή που θα επηρεάσει αρνητικά την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Λήμνου, να υπάρξει και συνολική αντίδραση από τους κατοίκους του νησιού μέσω της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων για τα προβλήματα της Λήμνου.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey