FOLLOW US

Μετασχηματισμός

Προσωπική ανάπτυξη ή ανάπτυξη της προσωπικότητας

Η επίδραση της συνολικής μάθησης κατά τη διάρκεια της ζωής ενός ατόμου διαμορφώνουν την προσωπικότητα αυτού του ατόμου. Ένας από τους ορισμούς που κυκλοφορούν αναφέρει «το άτομο ως σύνολο που έχει διαφορετικές δεξιότητες, προδιαθέσεις και ιδιότητες, συναισθήματα και κίνητρα». Ο όρος «Προσωπικότητα» εξετάζεται σε σχέση με τις ιδιότητες ή αυτό που ονομάζουμε χαρακτηριστικά, τα οποία σχετίζονται με διαφορετικά πεδία, ένα από τα οποία είναι οι διαστάσεις της μάθησης. Αν, για παράδειγμα κάποιος πει ότι ένα άτομο είναι «ανεκτικό», αυτό συνήθως σημαίνει ότι αυτή η ανεκτικότητα βρίσκει εφαρμογή σε πολλά ή όλα τα πεδία, παρότι ίσως με διαφορετική ένταση. Είναι έτσι δύσκολο να προσδιορίσουμε και να αποτιμήσουμε την προσωπικότητα, αλλά είναι κάτι το οποίο παίζει κυρίαρχο ρόλο στη ζωή.

Μια ιδιαίτερη πλευρά της προσωπικότητας είναι βαθιά ριζωμένη σε συγκεκριμένες ατομικές γενετικές προδιαθέσεις, κάτι το οποίο παλαιότερα κατανοούσαμε ως ταμπεραμέντο. Αυτές οι προδιαθέσεις αναπτύσσονται και σχηματίζονται μέσα από τις επιρροές της ζωής. Η μάθηση, «αλλαγή προσωπικότητας», σε αυτό το επίπεδο απαιτεί σημαντικές προσωπικές προσπάθειες και έτσι προϋποτίθεται ένας σημαντικός βαθμός υποκίνησης. Με απλά λόγια, αλλάζεις την προσωπικότητά σου ή σημαντικά μέρη της μόνο αν αντιλαμβάνεσαι ότι υπάρχουν καλοί λόγοι για να το κάνεις.

Στο εκπαιδευτικό σύστημα η προσωπική ανάπτυξη ή αλλιώς η ανάπτυξη συγκεκριμένων τύπων προσωπικών ιδιοτήτων έχουν ιδιαίτερο και αυξημένο ενδιαφέρον μελέτης. Στην αγορά εργασίας η ζήτηση για επαγγελματικά προσόντα έχει σταδιακά συμπληρωθεί και εν μέρει αντικατασταθεί, από τη ζήτηση για «γενικά « προσόντα που έχουν το χαρακτήρα των προσωπικών ιδιοτήτων.

Οι σύγχρονες απαιτήσεις στην αγορά εργασίας συνοψίζονται στις παρακάτω κατηγορίες:

- Τα τυπικά διανοητικά προσόντα που εστιάζουν στην ικανότητα του ατόμου για λογική συμπεριφορά.

- Προσόντα αντίληψης, που περιλαμβάνουν ακρίβεια στην παρατήρηση και την ερμηνεία.

- Προσόντα αυτοελέγχου που καλύπτουν περιοχές όπως η υπευθυνότητα, η αξιοπιστία, η επιμονή, η ακρίβεια, η ικανότητα συγκέντρωσης, ο προσανατολισμός στην ποιότητα και την εξυπηρέτηση.

- Προσόντα ατομικότητας που τυπικά καλύπτουν περιοχές όπως η ανεξαρτησία, η αυτοπεποίθηση και η δημιουργικότητα, εστιάζοντας στην ικανότητα του ατόμου να δρα μόνο του, ιδιαίτερα σε απρόβλεπτες καταστάσεις.

- Κοινωνικά προσόντα, που καλύπτουν περιοχές όπως η συνεργασία και οι ικανότητες επικοινωνίας, φιλικότητα και κοινωνικότητα, εστιάζοντας στην ικανότητα του ατόμου να αλληλεπιδρά.

- Προσόντα που αφορούν το κίνητρο και καλύπτουν μια ποικιλία περιοχών όπως η πρωτοβουλία, ο δυναμισμός, η ώθηση, η ανοιχτή διάθεση, η προθυμία για μάθηση, η προσαρμοστικότητα κλπ εστιάζοντας στις δυνατότητες που έχει το άτομο να συμβαδίζει και να συμβάλει στην «ανάπτυξη».

Η παραπάνω έρευνα συμπέρανε η μάθηση που θέλει να ενδυναμώσει τα γενικά προσόντα δεν πρέπει να είναι ούτε καθαρή καθοδήγηση, μάθηση δεξιοτήτων ή αποστήθιση, ούτε καθαρή προσωπική ανάπτυξη ή θεραπεία. Αντιθέτως πρέπει να είναι οργανωμένη με τέτοιο τρόπο που να συνδυάζει συγκεκριμένα τυπικά επαγγελματικά προσόντα ή ακαδημαϊκά προσόντα με ευκαιρίες για επέκταση της υποκίνησης των συμμετεχόντων προκειμένου να αναπτύξουν την κατανόηση, την προσωπικότητα και την ταυτότητά τους.

 

Knud Illeris 2015. Ο τρόπος που μαθαίνουμε, Εκδόσεις «Μεταίχμιο»

 

FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top