FOLLOW US

Επιμύθιον

Ο αρθρογράφος και η λακκούβα

Το ότι αυτή η στήλη ασχολείται συνήθως με γενικότερα θέματα, όπως η πολιτική, η γλώσσα, η παιδεία, η αισθητική κ.α., δεν σημαίνει ότι μένει αδιάφορη και ασυγκίνητη με τα προβλήματα της τοπικής κοινωνίας, πολλά από τα οποία να σημειωθεί ότι είναι εκρηκτικά και δυσεπίλητα.

Η επικείμενη, για παράδειγμα, αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά μας κατά παρέκκλιση κάθε ευρωπαϊκής ντιρεκτίβας για απονομή φορολογικής δικαιοσύνης, η δημογραφική αλλοίωση του πληθυσμού με την αδικαιολόγητη παραμονή τόσων μεταναστών στις πόλεις μας, και η ολοκληρωτική διάλυση του επενδυτικού και του παραγωγικού ιστού της περιοχής ( που έχει σαν επακόλουθο την ανεργία και το αυξημένο κόστος διαβίωσης) είναι τρία από αυτά τα μείζονα και άλυτα προβλήματα.

Ωστόσο, δεν μπορεί ένας φιλόσοφος ή έστω φιλο-σοφιζόμενος αρθρογράφος να κλαίει πάνω από μια λακκούβα των δρόμων, και την ίδια στιγμή να κλείνει τα μάτια μπροστά στην, μετά από δεκατρείς αιώνες, αποκαθήλωση των εικόνων στα κτίρια της δημόσιας αγωγής ή μπροστά στην αυθαίρετη και προκλητική αλλαγή του φύλου μας με μια προσωπική δήλωση (!)

Θέλει πράγματι πολύ θράσος να σπάσει κανείς τις «ερμές», κι αυτό οδηγεί συχνά σε εθνικά ατυχήματα, όπως μας διδάσκει (ή όπως δεν μας διδάσκει ...) η ιστορία.

Το χρονογράφημα, έλεγε ο σπουδαίος λογογράφος και αρχιτέκτονάς του Παύλος Νιρβάνας (1866-1937), είναι «η καθημερινή ιστορία της ζωής και η φιλοσοφία της ...». Αυτό σημαίνει τρία τινά: πρώτον ότι τα γεγονότα και οι καθημερινές εξελίξεις δίνουν τροφή για τις επιφυλλίδες, δεύτερον ότι η αρθρογραφία αντικατοπτρίζει την πραγματική και τη μίζερη ζωή μας, και τρίτο και σπουδαιότερο, ότι ο χρονογράφος έχει υποχρέωση να εντοπίζει κατά κύριο λόγο τα στραβά και τα ανάποδα και να προσπαθεί να τα πατάξει με την «κάλαμον».

Ο συνεπής χρονογράφος λοιπόν δεν κρατάει θυμιατό, αλλά ρομφαία και φάσγανο.

Ένα στοιχείο ακόμα που προσδιορίζει και καθορίζει τη σχέση του χρονογράφου με την ύλη του είναι η σημερινή ταχύτητα της παγκόσμιας πληροφορίας.

Τα μέσα είναι επίσης γνωστό ότι αρέσκονται σε μια συναισθηματική παρουσίαση (emotional) των γεγονότων και των ειδήσεων. Γκρεμίζει για παράδειγμα σιγά-σιγά το σπίτι σου ασυντήρητο (κατ’ ανάγκην) επί χρόνια και είσαι πρόθυμος να το ξεχάσεις όταν βλέπεις ένα σεισμό να ισοπεδώνει το Μεξικό, και μάλιστα την ίδια στιγμή που συμβαίνει.

Το δόγμα «και μη χειρότερα» αμβλύνει τις επιδιώξεις και τις προσδοκίες του λαού και φαλκιδεύει στην κυριολεξία τα όνειρά του.

Έγραφε κάπου ο Λουντέμης ότι στεναχωριόταν που δεν είχε παπούτσια να φορέσει, μέχρι που είδε έναν που δεν είχε πόδια !...

Και μπορεί να παρατηρήσει κανείς το εξής φαινόμενο: οι προηγμένες δυτικές κοινωνίες έχουν σήμερα -πλην ελαχίστων εξαιρέσεων- να αντιμετωπίσουν μικρά, τρέχοντα και πρακτικά προβλήματα σε αντίθεση με μας που είμαστε μπροστά σε θεσμικές δοκιμασίες και θέματα της δομής της κοινωνίας, της φύσης μας, της διάκρισης των εξουσιών, των φορολογικών κωδίκων, του συντάγματος, της ίδιας της δημοκρατίας (που εμείς γεννήσαμε ...), των ...δέκα εντολών, που έχουμε αρχίσει να τις αμφισβητούμε κι αυτές και τόσα άλλα σπουδαία, που καμιά φορά μπορεί να πνιγούν σε μια λακκούβα του δρόμου ...

Εμείς που είχαμε πιστέψει ότι τα έχουμε όλα, σήμερα (όπως έλεγαν παλιά κάποιοι φτωχοί βρακάδες) «μας λείπει η μάνα και το λαγκιόλι (το υφασμάτινο μπάλωμα) και το μισό καλαμοβράκι!»

 

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Oικιστικά Κέρδη και ζημίαι »
FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top