FOLLOW US

Από το λάκκο των λεόντων

Είναι δεδομένο ότι η λογική και ηθική που διέπουν το υπάρχον σύστημα, είναι ανθρωποκεντρική και συνεπώς θεωρεί ότι ο φυσικός κόσμος και τα όντα που τον απαρτίζουν, δεν έχουν καθ’ εαυτή αξία αλλά υποστηρίζουν ή επιτρέπουν την ύπαρξη του ανθρώπινου είδους. Ουσιαστικά το επιχείρημα του ανθρωποκεντρισμού έχει την εξής βάση: ό,τι είναι χρήσιμο και απαραίτητο για το είδος μας, έχει ηθική αξία!

 

Είναι δεδομένο ότι η λογική και ηθική που διέπουν το υπάρχον σύστημα, είναι ανθρωποκεντρική και συνεπώς θεωρεί ότι ο φυσικός κόσμος και τα όντα που τον απαρτίζουν, δεν έχουν καθ’ εαυτή αξία αλλά υποστηρίζουν ή επιτρέπουν την ύπαρξη του ανθρώπινου είδους. Ουσιαστικά το επιχείρημα του ανθρωποκεντρισμού έχει την εξής βάση: ό,τι είναι χρήσιμο και απαραίτητο για το είδος μας, έχει ηθική αξία!

Η κριτική στις ανθρωποκεντρικές αντιλήψεις εμφανίστηκε με έντονο και σαφή τρόπο κατά τη δεκαετία του 1970, τότε που τα περιβαλλοντικά και οικολογικά ζητήματα έκαναν δυναμικά την εμφάνιση τους. Η κυριαρχία του ανθρώπου πάνω στα ζώα, βασίστηκε στην ιεράρχηση των ειδών (σπισισμός), στην ανωτερότητα του λευκού, στη κατωτερότητα της γυναίκας και σε πολλές άλλες διαβαθμίσεις και διαχωρισμούς. Στον ελλαδικό χώρο, ο όρος σπισισμός είναι σχετικά άγνωστος και αναφέρεται στο διαχωρισμό και την ιεράρχηση του ανθρώπινου είδους σε σχέση και σύγκριση με άλλα είδη. Ο σπισισμός δίνει περισσότερη ηθική σημαντικότητα στον άνθρωπο σε σχέση με τα μη-ανθρώπινα όντα και εκφράζεται με πολλαπλές μορφές εκμετάλλευσης. Πληθώρα ομάδων και συλλογικοτήτων δρουν διεθνώς σε μια αντισπισιστική λογική, είτε αφορά στον άνθρωπο (ρατσισμό, ομοφοβία, σεξισμό, καταπίεση και εκμετάλλευση από κράτος και κεφάλαιο), είτε στα λοιπά έμβια όντα. Η κυρίαρχη ανθρωποκεντρική αντίληψη, με την οποία δομείται το υπάρχον κοινωνικοπολιτικό σύστημα, κατασκευάζει εκτροφεία από τη μια και pet-shops από την άλλη. Είναι προφανές, ότι ακόμα και στον οικολογικό χώρο, η ανθρωποκεντρική αντίληψη είναι κυρίαρχη και εμφανίζεται με την έννοια της …«προστασίας» των ζώων! Τα ζώα δεν έχουν ανάγκη τη «προστασία» μας αλλά τη διατήρηση ή απόκτηση της ελευθερίας τους και τη διαφορετική αντιμετώπιση και αντίληψη που έχουμε γι’ αυτά. Δηλαδή το ενδιαφέρον υπεράσπισης για τα ζώα, δεν έγκειται στο γεγονός ότι εκείνα καθρεφτίζουν τις ανάγκες, βιολογικές και συναισθηματικές, του ανθρώπου. Αλλά, είναι τμήμα της κοινωνικής μας δράσης στον ευρύτερο αγώνα, που διεξάγουμε προς την ελευθερία, ανθρώπων και μη...

Η συντριπτική πλειοψηφία των οργανώσεων για τα ζώα, ασχολείται, ως επί το πλείστον, με τα ζώα συντροφιάς και αφήνουν στο απυρόβλητο την εκμετάλλευση, που υπόκεινται δισεκατομμύρια ζώα στα εκτροφεία. Είναι οι οργανώσεις εκείνες, που αντιλαμβάνονται τα ζώα ως «φίλους» του ανθρώπου, που ζουν ως κατοικίδια μέσα σε κλουβιά και «σπιτάκια», παρ’ ότι οδηγήθηκαν σε αυτή την κατάσταση. Για αυτούς, το ζώο είναι σημαντικό, γιατί τους φυλάει, τους διασκεδάζει, τους κρατά συντροφιά. Η φιλοζωία τους, πηγάζει και εξαντλείται από/σε έναν ατομικό ωφελιμισμό. Η αρχέγονη και αμφίδρομη σχέση ανθρώπου και ζώου και η συναισθηματική αλληλεπίδραση, διαφέρουν σημαντικά από την life-style συμπεριφορά προς ένα ζώο, που συχνά το μεταχειρίζονται στο σπίτι τους σαν ένα αξεσουάρ!

Στην απέναντι όχθη, η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική. Υπολογίζεται ότι μόνο το 2010, 67 δισεκατομμύρια παραγωγικά ζώα θανατώθηκαν! Η βιομηχανοποιημένη κτηνοτροφία αποτελεί τη χειρότερη μορφή ζωικής εκμετάλλευσης, αφού οι συνθήκες διαβίωσης τους είναι απαράδεκτες. Οι συνθήκες υγιεινής είναι ανύπαρκτες. Για το λόγο αυτό, η χορήγηση φαρμάκων στα ζώα είναι συνεχής, δημιουργώντας προβλήματα και παρενέργειες στη διατροφική αλυσίδα. Οι περιορισμένοι χώροι, ο συνωστισμός και τα βακτήρια αποτελούν τον ιδεατό χώρο για τη δημιουργία και διάδοση ασθενειών. Είναι η μεγάλη αντίφαση αλλά και επιβεβαίωση, που διέπει το υπάρχον σύστημα. Παρ’ ότι στη βάση του είναι ανθρωποκεντρικό, ουσιαστικά στρέφεται ενάντια στον άνθρωπο γιατί τον μολύνει, τον ασθενεί και τον σκοτώνει μέσω μιας έμμεσης διαδικασίας, που φαινομενικά κυριαρχεί, αλλά τελικά αυτοπαγιδεύεται...

Δεν είναι υπερβολή αν τα σύγχρονα βιομηχανικά εκτροφεία παρομοιαστούν με «στρατόπεδα συγκέντρωσης», όπου τα ζώα υποβάλλονται συστηματικά σε ακρωτηριασμούς, όπως το κόψιμο κεράτων, δοντιών, ουρών και όρχεων σε νεαρή ηλικία. Ενώ και οι συνθήκες σφαγής είναι τραγικές, αφού λόγω των αυτοματοποιημένων διαδικασιών αρκετά ζώα θανατώνονται βασανιστικά. Ασφαλώς, μια άλλη παράμετρος, εξ ίσου σημαντική, είναι η χρήση των ζώων σε πειράματα και κλινικές δοκιμές! Σήμερα, οι περισσότεροι πιστεύουν ότι η χρήση πειραματόζωων γίνεται αυστηρά για ιατρικούς λόγους και συνεπώς επιδεικνύουν ανοχή σ’ αυτή την κατάσταση προκειμένου να αντιμετωπισθούν ασθένειες. Ακόμη ένας καλοφτιαγμένος μύθος, επειδή πειράματα, εκτός της ιατρικής, γίνονται στους τομείς της βιολογίας, ψυχολογίας, πολεμικής βιομηχανία και φαρμακοβιομηχανίας!

Και ο πολιτισμός μας, καυχάται για τη «χειραφέτηση του ανθρώπου από τη φύση» αποτυπώνοντας την αντίληψη του διαχωρισμού και της απομόνωσης της κοινωνίας από τη φύση...

Μέσα από τον αντιανθρωποκεντρικό λάκκο των λεόντων,

...ο Δανιήλ.

FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top